پس از ۱۱روز حضور پرنشاط مردم و استقبال عمومی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، سی‌ویکمین جشن کتاب به سرانجام رسید.

اختتامیه نمایشگاه کتاب تهران 97

مراسم اختتامیه سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عصر شنبه، ۲۲ اردیبهشت‌ماه با حضور معاون اول رییس جمهور، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و­ اهالی نشر و کتاب در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

پیش از مراسم اختتامیه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور به همراه وزیر ارشاد با حضور در شبستان مصلی، از غرفه‌های بخش عمومی نمایشگاه کتاب بازدید کردند.

در مراسم اختتامیه معاون اول رییس‌جمهور، پس از صحبت درباره برجام در بخشی از سخنرانی خود، با اشاره به جایگاه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مجامع بین‌المللی، اظهار کرد: خوشبختانه امروز نمایشگاه کتاب تهران جای خود را در سطح کشور و دنیا به عنوان یک نمایشگاه معتبر باز کرده است و حضور گسترده و استقبال مردم از بالاترین سطح نظام تا آحاد مختلف مردم از اقصی نقاط کشور در این نمایشگاه نمایشگر سرزنده بودن جامعه ایرانی است.

جهانگیری در ادامه به بیان برخی ضرورت‌های کشور در مقطع فعلی در حوزه فرهنگ پرداخت و با تاکید بر لزوم ضرورت حمایت از کتاب در کشور، گفت: باید به کتاب در مواجهه با کالاهای فرهنگی جدید از جمله شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و چالش‌های موجود در این زمینه توجه ویژه‌ای شود. همچنین باید نقش دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه و مسئولیت آنها مورد توجه قرار بگیرد.

جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه کتاب در دوره فضای مجازی حیات مجدد پیدا کرده است، اظهار کرد: برخی فکر می‌کردند که در دوران فضای مجازی، کتاب می‌میرد اما به گفته بسیاری از صاحب‌نظران، کتاب در این دوره حیاتی مجدد پیدا کرده است.

همچنین سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم اظهار کرد: حضور آقای جهانگیری در این مراسم نشان‌دهنده تعلق ایشان به حوزه فرهنگ به عنوان زیرساخت حوزه اجتماعی است. ایشان در چند روز اخیر در بحث ارز به خاطر تلاطم‌های ارزی که وجود داشت این موضوع را پیگیری کردند و ارز بخش خارجی نمایشگاه را پس از تأخیر کوتاهی تأمین کردند. البته مشکلات کوچکی وجود دارد که امیدوارم زودتر حل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حضور مردم در سی‌ویکمین نمایشگاه کتاب تهران، بیان داشت: نمایشگاه کتاب تهران از نظر تعداد بازدیدکنندگان قابل توجه است. نمایشگاه کتاب مهمترین اتفاق مردمی است که در عرصه فرهنگ رخ می‌دهد. هیچ فضای تجمعی مثل نمایشگاه کتاب تهران وجود ندارد که محل تجمع انسانی این مرز و بوم باشد. طی جمعه و پنج‌شنبه گذشته براساس آمار جمعیت‌شناسی ۶۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید داشتند. با توجه به شرایط خاصی که مردم ما دارند حضور این تعداد در نمایشگاه کتاب مایه مباهات است.    

محسن جوادی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در این مراسم باخیرمقدم به حاضران در مراسم پایانی نمایشگاه کتاب اظهار کرد: کتاب ارج و اعتبار زیادی دارد. ما برای کتاب دیروز میزبان مقام معظم رهبری و امروز میزبان اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست‌جمهوری هستیم. در واقع کتاب بهانه‌ای شد تا میزبان این بزرگان باشیم. آقای جهانگیری تفقدی به فعالان حوزه کتاب، ناشران و نویسندگان داشته است که امیدوارم این تفقد ثمرات خوب و خوشی برای این عرصه داشته باشد.

در پایان مراسم غرفه‌های بنگاه نشر و ترجمه کتاب پارسه، انتشارات کارنامه، انتشارات مرسل، انتشارات رویان‌پژوه، انتشارات زعفران، انتشارات طوطی، انتشارات حدیث نینوا،  انتشارات تخته سیاه، انتشارات واله، به عنوان غرفه‌های برتر و شایسته تقدیر سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، با حضور اسحاق جهانگیری، سیدعباس صالحی و محسن جوادی، معرفی و تقدیر شدند.

نمایشگاه کتاب سی‌ویکم از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت۹۷ با حضور­ حدود ۲۱۰۰ ناشر داخلی و ۵۵۰ ناشر خارجی با بیش از ۵۰۰هزار عنوان کتاب، و حضور حدود ۵۳ کشور از جمله هیأت‌های صربستان به عنوان میهمان ویژه و تونس به عنوان شهر میهمان، در فضایی بالغ بر  ۱۳۰ هزار مترمربع برگزار شد. امسال ۷۵ درصد فضای نمایشگاه، در سالن‌های دائمی و مسقف برپا شد که این میزان ۲ برابر آخرین دوره برگزاری نمایشگاه کتاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.