کد خبر: 1087
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۸

نماز جمعه تهران در روز پانزدهم بهمن ماه همزمان با دهه مبارک فجر و گرامیداشت چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مصلای امام‌خمینی (ره) برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی

نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران به امامت آیت‌الله کاظم صدیقی با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و نظارت بر رعایت این شیوه‌نامه‌ها توسط خادمان با حضور پرشور نمازگزاران اقامه شد.

به محض ورود به شبستان مصلای امام خمینی(ره) و محوطه برپایی نماز جمعه انتظامات با تب‌سنج درجه حرارت بدن نمازگزاران را اندازه‌گیری می‌کردند و به افرادی که ماسک نداشتند ماسک داده می‌شد. همچنین پوسترهایی برای آگاهی‌بخشی درباره علایم ویروس کرونا و چگونگی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک نصب شده بود.

با توجه به تاکیدات ستاد نماز جمعه و تذکرات خادمان و انتظامات برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برخی از نمازگزاران ماسک نداشتند و دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کردند و کودکان هم در محوطه مصلا بدون رعایت دستورالعمل‌ها و ماسک بازی می‌کردند.

خودروهای پلیس، آتش‌نشانی، اورژانس، هلال احمر و فوریت‌های خدمات اجتماعی نیز در مصلای امام خمینی(ره) مستقر بودند. همچنین «اتوبوس زندگی» واکسیناسیون سیار شهرداری تهران با تزریق واکسن سینوفارم برای مقابله با کرونا در محوطه مستقر بود.

کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تهران همچون هفته‌های گذشته پایگاه‌های سیار را در محوطه نماز جمعه به منظور جذب حامی برای طرح‌های اکرام و محسنین مستقر کرده بود، صندوق‌های این نهاد برای کمک‌های مردمی از جمله کمک به عتبات و عالیات، تامین مسکن نیازمندان، کمک به ایتام و محسنین، کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان، صدقات و خیرات، کمک به مردم مظلوم فلسطین، کمک به مردم مظلوم یمن و صدقه جهت سلامتی امان زمان (عج) برپا شده بود.

همچنین خیریه ستاد نماز جمعه نیز پایگاهی را با شعار «در کنارتان هستیم» برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی به سیل‌زدگان جنوب کشور و با پوسترهایی برای اقدامات انجام شده برای کمک به سیل‌زدگان برپا کرده بود.

طبق روال هفته‌های گذشته «فرهنگسرای منتظر» با رویکرد جهادی به صورت سیار با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مراکز زیرمجموعه این سازمان با برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و هنری میزبان نمازگزاران بود.

این هفته «فرهنگسرای منتظر» با محوریت دهه مبارک فجر و گرامیداشت چهل‌ و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی توسط مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و فرهنگسرای اخلاق از ساعت ۱۰ تا پایان زمان برگزاری نماز جمعه در جوار شبستان مصلای امام خمینی(ره) با برنامه‌های فرهنگی و هنری میزبان نماگزاران بود.

نگاه گذر «مهر خاوران» داستان تصویری زندگی و قیام امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی، ایستگاه‌های «هم‌عهدی با شهدا»، مسابقه پازل تصویر امام خمینی(ره) و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و شعارهای انقلابی، ایستگاه عکس یادبود چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با شعار «جشن ملی ۱۴۰۰» از جمله بخش‌های این فرهنگسرا بود.

نمایشگاه کتابگرد هدهد، ثبت‌نام رایگان عضویت در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رادیو منتظر، قرآن بخوانید؛ هدیه بگیرید، پویش «ما عاشق محمدیم(ص)»، ایستگاه‌های خلاقیت و سرگرمی، هوش‌چین نماز، سلامت تست فشار خون برای برادران و خواهران و ایستگاه‌های بازی و ورزش از دیگر بخش‌های «فرهنگسرای منتظر» در نماز جمعه این هفته بود.

همچنین نمایشگاهی از کتاب‌های دفتر نشر معارف به ویژه کتاب «صعود چهل ساله» با ۲۰ درصد تخفیف برپا شده بود، در معرفی کتاب «صعود چهل ساله» آمده؛ «این کتاب به دفاع از چهل سال موفقیت جمهوری اسلامی با ارایه استنادهای ملی و بین‌المللی پرداخته است، لذا این کتاب در شرایط فعلی کشور که هجمه بی‌سابقه‌ای از طرف دستگاه‌ رسانه‎‌ای استکبار و نظام سلطه برای القای ناکارآمدی نظام مقدس اسلامی در اذهان عمومی تدارک دیده شده، یک پدافند فرهنگی موثر به شمار می‌آید.

این کتاب حاصل تلاش و پژوهش حدود ۷۰نفر از نخبگان حوزوی و دانشگاهی بوده که با مطالعه اسناد معتبر تاریخی و گزارش سازمان‌های معتبر بین‌المللی در مدت زمانی بیش از ۲۵هزار ساعت انجام شده است».

میزهای خدمت قوه قضاییه و شهرداری تهران برای خدمات‌رسانی به نمازگزاران نیز مهیا شده بود.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی سخنران پیش از خطبه نماز جمعه این هفته تهران بود.

حجت‌الاسلام محمدحسین موسی‌پور با تبریک دهه مبارک فجر اظهارداشت: انقلاب اسلامی مسیر تاریخ را تغییر داد، در دنیایی که به سرعت به دنبال سکولاریسم، لیبرالیسم و نفی معنویت، نفی دین و خدا حرکت می‌کرد و در دنیای که در دو قطب شرق و غرب دین زدایی و خداگریزی محور اصلی بود، انقلابی با نام خدا و تکیه بر دین و رهبری روحانیت به وقوع پیوست و به پیروزی رسید.

وی گفت: انقلاب اسلامی اکنون ۴۳ سال است که مقاوم واستوار در برابر همه توطئه‌ها ایستاده است.

موسی‌پور با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب نه تنها قابل دفاع بلکه قابل مباهات است، افزود: عزت و اقتدار امروز کشور در دنیای ظلم و فساد با دوران ذلت قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست.

امام جمعه موقت تهران نیز در خطبه‌های نماز سیاسی- عبادی این هفته تهران با گرامیداشت دهه مبارک فجر گفت: انقلاب اسلامی مانند عاشورا و غدیر ذخیره تمام نشدنی است و باید از این ذخیره تمام نشدنی انقلاب اسلامی استفاده کرد.

آیت‌الله کاظم صدیقی افزود: همه ساله مردم پیروزمند باید جشن پیروزی را تکرار و این جریان فکری و این انقلاب عمیق تاریخی را برای نسل‌های بعد هم تبلیغ کنند. یاد امام، شهدا جبهه، دفاع جانانه قاطبه مردم از انقلابشان در خطرهای مختلف همه اینها مذکِر است و در مساله انقلاب ما را همیشه به روز نگه می‌دارد.

وی، انقلاب اسلامی را انقلابی بی مثال توصیف کرد که غیر از سلسله ائمه یک چنین انقلاب تحولی یا خدایی نبود و گفت: هر روزی که تحول نباشد رکود واستحاله است. اما نور خدا خاموشی ندارد و به همین دلیل امام انقلاب را انفجار نور نامیدند.

به گفته صدیقی، انقلاب اسلامی ویژگی‌هایی دارد که جهان را تحت تاثیر قرار داد، تاریخ را تغییر داد، مناسبت‌های بین‌المللی را عوض کرد و راه نویی را برای آمادگی جهان برای پذیرش عدل جهانی مولایمان ارائه کرده است و این انقلاب عظیم غیرقابل وصف به معنای واقعی کلمه، پدیده غیبی است که با تحلیل‌های مادی و افکار ماتریالیستی قابل تبیین نیست.

امام جمعه موقت تهران یکی از برجستگی‌های انقلاب را تربیت و پرورش رهبری مکتبی و انقلابی دانست و اظهار کرد: برجستگی دیگر انقلاب این است که این انقلاب ایران نبود بلکه انقلاب مستضعفان بود. بدون اینکه دخالتی درآن سوی مرزها داشته باشیم یک تفکر به میدان آمد. این انقلاب مقابله با ظلم و بی عدالتی، احیای عزت و ارتباط دادن دنیا با آخرت و برعکس واحیای مکتب زندگی ساز اسلام است.

پس از پایان نماز جمعه به مناسبت دهه مبارک فجر سرودهایی با مضمون انقلاب اسلامی از بلندگوها در محوطه مصلای امام خمینی(ره) پخش شد.

به گزارش ایرنا، آیین نماز جمعه تهران به علت شیوع بیماری کووید- ۱۹ از اوایل اسفندماه سال ۱۳۹۸ تا امسال متوقف شده بود اما با انجام واکسیناسیون در سراسر کشور و موافقت ستاد ملی کرونا نماز جمعه در پایتخت از اوایل آبان امسال بار دیگر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقامه می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.