کد خبر: 89
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۰
مسجد اعظم قم

مسجدی در قم به دستور آیت الله بروجردی در سال ۱۳۷۴ ه. ق در جنوب صحن حضرت معصومه (س) بنا شد. معمار آن حسین لر زاده کاشی تراش آن حسین برهانی اصفهانی و بنای آن متعلق به محمد غلامعلی شعر باف است. مساحت آن در حدود یازده هزار متر مربع و چهار هزار متر مربع زیر بنای آن است.

مسجد اعظم قم مسجدی است در جوار آرامگاه فاطمه معصومه که در سال ۱۳۳۷ ه. خ. به سعی و اهتمام آیت‌الله بروجردی ساخته شد.

معمار این بنا حسین بن محمد معمار لرزاده بوده، و از جمله مساجد سه ایوانی است. ارتفاع گنبد ۲۴ متر است. [۱]

محمد صادقی تهرانی در سالگرد ارتحال آیت الله بروجردی در مسجداعظم قم در سال ١٣۴١ سخنرانی تاریخی علیه حکومت شاه انجام می دهند. در طی آن سخنرانی شجاعانه، ایشان اقدام به رسواگری بی مانندی می زنند و در توضیح اینکه این حکومت باطل است و ضد دین است و نیز در جهت آبروریزی شاه، داد سخن سر می دهند.

شاه ملعون بعد از رحلت آیة الله بروجردی در یک سخنرانی در صحن بزرگ حرم مطهر حضرت معصومه به علمای اسلام توهین و فحاشی می کند و می گوید که زیر این عمامه ها گچ و پهن است و این بی شعور ها… ایشان هم در آن سخنرانی از جان و زندگی خود دست می شوید و در آن فضایی که هیچ کس جرأت نکرده بود در مقابل این عمل شاه عکس العملی نشان دهد یا حرفی بزند، یک به یک جواب فحاشی های شاه را می دهد که «توی مغز کسی گچ و پهن است که نمی داند چه می گوید، گچ و پهن زیر آن تاجی است که به علمای اسلام توهین می کند و ...» ایشان سخن را به آنجا می رسانند که این جمله را روی منبر در مقابل آن جمعیت عظیم می گویند که: «... خوب، اگر این تاج را بر سر یک خر بگذاریم؛ شاه خر می شود یا خر شاه می شود؟ ... ».

به قول خود معظم له: «هر آنچه که امروزه شما جرأت می کنید درباره شاه بگویید من آن موقع در آن فضای بسته و خفقان روی آن منبر گفتم! و جواب فحاشی های آن ملعون به علمای اسلام را دادم! ».

آن مرد خدا بعد از پایان منبر بین آیت الله گلپایگانی و امام خمینی که به همراه همه مراجع آن موقع در مجلس حضور داشتند می نشینند و با همراهی امام به منزل ایشان می روند و شبانه با امامه سیاه رنگی که از مرحوم امام گرفتند به تهران می روند و از آنجا معجزه وار به قصد حج عازم مکه می شوند و خلاصه اینکه در غیاب ایشان تا زمان انقلاب اسلامی ساواک ۵ بار حکم اعدام ایشان را صادر می کند... و شکست این سکوت بر علیه شاه شروع انقلاب ایران بود

این مسجد امروزه مهمترین مرکز تدریس در حوزه علمیه قم است. جلسه تدریس حسین وحید خراسانی و مکارم شیرازی هر روزه در این مسجد برگزار می‌شود. در درس آیت‌الله وحید خراسانی بیش از پنج هزار و در درس آیت‌الله مکارم سه تا چهار هزار طلبه شرکت می‌کنند. امروزه به دلیل طرحهای توسعه حرم فاطمه معصومه، مسجد اعظم جزئی از حرم شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.