چهارمین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزیر جهاد کشاورزی در شبستان مصلای امام خمینی(ره) افتتاح شد.

نمایشگاه گیاهان دارویی

آیین گشایش چهارمین جشنواره گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی، با حضور دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از محققان، صنعتگران و فعالان حوزه گیاهان دارویی در شبستان اصلی مصلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره)، دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در این مراسم گفت: خام‌فروشی موضوع مهمی در زمینه گیاهان دارویی است، اگر از خام فروشی در گیاهان دارویی جلوگیری نکنیم همانند حوزه نفت متضرر می شویم. اکنون ایران ۹۵ درصد زعفران جهان را تولید می‌کند اما تنها ۱۰ درصد آن در جیب اقتصادی ایران می‌رود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت توجه به دانش در حوزه گیاهان دارویی گفت: تلاش داریم با تولید داروهای گیاهی، سموم گیاهی، کودهای زیستی و ... به ایجاد ارزش افزوده در این حوزه کمک‌کنیم. داروهای گیاهی که تولید می‌شوند می‌تواند سبب ایجاد ارزش افزوده برای کشور شود و همچنین توسعه داروهای گیاهی و تولید آنها در بخش کشاورزی سبب ایجاد اشتغال زایی مناسب می‌شود.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی هم در آیین افتتاح چهارمین جشنواره گیاهان دارویی گفت: در کشور نعمت‌های زیادی وجود دارد ولی ما به راحتی از آن می‌گذریم و توجهی به آن نمی‌کنیم. برگزاری این نمایشگاه یکی از خواسته‌های دیرینه ما است، که سبب تکمیل زنجیره تولید تا ارزش افزوده می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی افزود: در این بخش همواره به خام فروشی توجه شده است ولی امروزه با حضور شرکت‌های دانش بنیان در تلاش هستیم تا فناوری در این بخش تزریق شود. با توسعه شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه، شاهد هستیم که بخش گیاهان دارویی از خام فروشی به ارزش افزوده حاصل از تولید محصولات زراعی، در راستای رفاه و سلامت مردم گرایش یافته است.

جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی، به‌منظور فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان، حمایت از سرمایه‌های مادی و معنوی کشور، بهبود زیرساخت‌ها در راستای خوداتکایی، اشتغال‌زایی و بهره‌مندی حداکثری از توان داخلی در بخش گیاهان دارویی و طب سنتی، برگزار می‌شود.

در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، حدود ۱۷۰ شرکت دانش بنیان، ۵۵۰ شرکت خلاق و ۱۱۰ استارت‌آپ تحت عنوان فناوری های در حال توسعه، در حوزه‌های صنعت بذر و اندام‌های تکثیری گیاهان دارویی، تألیفات و نشر آثار مرتبط با گیاهان دارویی و طب سنتی، آموزش و آموزشکده در صنعت گیاهان دارویی و طب سنتی، شبکه پخش گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن، و دمنوش‌های گیاهی، حضور خواهند داشت.

در این جشنواره از ۴۸ طرح فناورانه جدید در حوزه گیاهان دارویی رونمایی و بیش از پنج هزار محصول در این حوزه عرضه می شود.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی متشکل از بخش‌های فناوران و شرکت‌های کارگزار انتقال فناوری، داروها و مکمل‌های گیاهی (انسانی-دامی)، فرآورده‌های طبیعی (اسانس و عصاره)، فرآورده‌های طبیعی (آرایشی و بهداشتی)، فرآورده‌های طبیعی (عسل، گلاب و عرقیات)، فرآورده‌های طبیعی (غذا-دارو و نوشابه‌های گیاهی)، تجهیزات و ماشین آلات اختصاصی در صنعت گیاهان داروی، فناوری‌های نوین در کشت و فرآوری محصولات ارگانیک و گیاهان دارویی است.

سلامتکده طب ایرانی، جشنواره دانش‌آموزی، بخش فن‌بازار(نوآوری های صنعت گیاهان دارویی) و باغ گیاهان دارویی زنده (هربوراتم)، از مهمترین بخش های چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب سنتی ایران است.

این رویداد ملی از سال ۱۳۹۱، هر دو سال یکبار به همت ستاد توسعه گیاهان دارویی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و با همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی، ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه، از ساعت ۹ تا ۱۸، در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) میزبان عموم علاقه‌مندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.