کد خبر: 62
تاریخ انتشار: ۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۰:۰۱
مسجد لرزاده

مسجد لرزاده یکی از مساجد معروف شهر تهران توسط آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان در دهه ۲۰ شمسی تاسیس شد. معمار این مسجد استاد حسین لرزاده بوده است. این مسجد در خیابان لرزاده منشعب از خیابان خراسان در جنوب تهران واقع شده است. این مسجد براساس معماری قاجاریه با طاق‌های هفت کاسه، ستون‌های متعدد و محراب کوچک با کاشی کاری فیروزه‌ای رنگ ساخته شده است. مسجد لرزاده حدود ۶۰۰ متر شبستان مردانه و زنانه دارد و کل بنای آن ۱۱۰۰ متر است. نخستین صندوق قرض‌الحسنه در این مسجد و توسط میرزا علی فلسفی برادر واعظ شهیر محمدتقی فلسفی، حسین عطایی و سید تقی خاموشی در سال ۱۳۴۱ و به روایتی ۴۲ راه‌اندازی شد.

حاج شیخ حسین انصاریان می‌گوید:

در مسجد، سه نوبت، نماز جماعت برپا بود. از هر صنف، بزّاز، بقّال، بنّا، دکتر، مهندس و... برای نماز می‌آمدند. ایشان به همه سپرده بود که هر کاری دارید به یکدیگر مراجعه کنید؛ حتی برای ازدواج نیز تأکید داشتند که آنها از بین خودعروس و داماد پیدا کنند.

عده‌ای از پزشکانِ مرید حاج آقا پیشنهاد کرده بودند که اگر بیمار فقیری هست نزد ما بفرستید تا به رایگان او رادرمان کنیم و در تهیه دارو به او کمک کرده و در صورت لزوم بستری اش نماییم. در اداره‌ها نیز حاج آقا مریدان زیادیداشت. هر کس کارش به بن بست می‌رسید، نامه‌ای از ایشان می‌گرفت و مشکل خود را حل می‌کرد.

اگر کتاب تازه‌ای چاپ می‌شد، به مؤلف آن می‌گفت که کتابهایت را به مسجد بیاور تا سفارش کنیم مردم بخرند. یکی از کسانی که کتابهایش را برای فروش به آنجا آورده بود، مرحوم فیض الاسلام بود که کتاب نهج البلاغه اش را که در شش جلد بود به آنجا آورد و جلدی پنج تومان فروخت. پدر من هم یک دوره از آن خرید. مسجد لرزاده تقریبا شهر کوچکی بود که افراد مختلف از هر صنفی در آن حضور می‌یافتند.

مسجد لرزاده از آغاز تاکنون تنها چهار امام جماعت داشته است که عبارتند از:

• آیت‌الله علی اکبر برهان

• میرزا علی آقا فلسفی تنکابنی

• آیت‌الله عباسعلی عمید زنجانی

• امیرعباس اکبری

همچنین در سال‌های آغازین فعالیت مسجد لرزاده، حوزه علمیه مسجد نیز تحت هدایت و مدیریت آیت‌الله برهان، فعال بوده و علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسین انصاریان، سیدقاسم شجاعی و احمد مجتهدی تهرانی از شاگردان تراز اول این مدرسه علمیه اسلامی بودند. مسجد لرزاده در دوران انقلاب ۱۳۵۷ کانون مبارزات انقلابی در جنوب شرقی تهران و مرکز تجمع جوانان انقلابی بخصوص دانشجویان انقلابی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.