کد خبر: 1006
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۳

در این مطلب مروری بر ادعیه‌ی مربوط به ظهور حضرت ولی عصر(عج) تقدیمتان می‌شود.

این السبب المتصل بین الارض و السماء

دعا جزو جدایی ناپذیر زندگی و فرهنگ منتظر است؛ منتظر واقعی همه قدرتها را در دست خداوند یکتا می بیند و ایمان دارد که همه اسباب و مسببات به دست خداوند و وابسته کامل به رب العالمین است. لذا در همه کارهایش به او پناه می‌برد و از او کمک می‌خواهد. منتظر خود و همه عالم را فقیر به درگاه خدا و بلکه عین فقیر و وابستگی به او می بیند و جز پروردگار یکتا ملجأ و پناهی سراغ ندارد.

بدیهی است که هیچ کس همانند خداوند انسان را نمی شناسد و او که خالق انسان‌هاست در قرآن می فرمایند:

 یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَی اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ (آیه ۱۵ سوره فاطر)

(ای مردم، شما همه به خدا فقیر و محتاجید و تنها خداست که بی‌نیاز و غنیّ بالذّات و ستوده صفات است.)

.

منتظر با ایمان به فقر خود و با اعتقاد و کلام راستین پروردگار برای خواسته‌اش در خصوص امام زمان(عج) دعا می‌کند که در اینجا به برخی از این ادعیه با توجه به ابعاد و جهات مختلف آنها می‌پردازیم:

۱.دعا برای سلامتی حضرت و دفع بلا از ایشان

منتظر به دلیل نگرانی‌اش از معشوق و تلاش برای جلوگیری از آزار و آفت برای معشوقش علاوه بر دادن صدقه برای سلامتی آن حضرت اینگونه دعا می‌کند.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمان و رحیم

اَللهمَّ کُن لولیَّک الحُجةِ بنِ الحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیهِ و عَلی ابائهِ فی هذهِ السّاعةِ،

خدایا برای ولیت حجت بن الحسن که درودهایت بر او و پدرانش باد، در این ساعت،

و فی کُلّ ساعَة وَلیّا و حافظاً وقائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیناً

و در هر ساعت سرپرست و نگهبان و پیشوا و یاور و راهنما و دیده بان باش،

حَتّی تُسکِنَهُ اَرضَکَ طَوعاً و تُمَتّعَهُ فیها طَویلاً .

تا او را با رغبت مردم در زمینت سکونت دهی، و زمانی طولانی بهره‌مندش سازی

.

۲.دعا برای تعجیل در ظهور حضرت ولی عصر (عج)

منتظر با درکی که از آثار و برکات ظهور دارد و با آگاهی از خسارات عظیم تأخیر در ظهور برای تعجیل در ظهور دعا می‌کند. حضرت ولی عصر(عج) نیز به شیعیانش اینگونه دستور داده است که برای تعجیل در ظهور دعا کنند:

أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‏...

و بسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که آن فرج شما است.

.

۳.دعا برای اینکه خداوند ما را از سربازان و یاران حضرت قرار دهد.

منتظر دعا می‌کند که حضرت او و تلاش‌هایش را بپذیرد و نامش را در فهرست سربازان و دوستانش بگنجاند. از این رو در زیارت روز جمعه حضرت به ایشان عرض می‌کنیم:

السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حُجَّةَ اللَّهِ فِی أَرْضِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ اللَّهِ فِی خَلْقِهِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْمُهَذَّبُ الْخَائِفُ السَّلامُ عَلَیْکَ أَیُّهَا الْوَلِیُّ النَّاصِحُ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا سَفِینَةَ النَّجَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَیْنَ الْحَیَاةِ السَّلامُ عَلَیْکَ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْکَ وَ عَلَی آلِ بَیْتِکَ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ السَّلامُ عَلَیْکَ عَجَّلَ اللَّهُ لَکَ مَا وَعَدَکَ مِنَ النَّصْرِ وَ ظُهُورِ الْأَمْرِ السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مَوْلایَ أَنَا مَوْلاکَ عَارِفٌ بِأُولاکَ وَ أُخْرَاکَ أَتَقَرَّبُ إِلَی اللَّهِ تَعَالَی بِکَ وَ بِآلِ بَیْتِکَ وَ أَنْتَظِرُ ظُهُورَکَ وَ ظُهُورَ الْحَقِّ عَلَی یَدَیْکَ، وَ أَسْأَلُ اللَّهَ أَنْ یُصَلِّیَ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ یَجْعَلَنِی مِنَ الْمُنْتَظِرِینَ لَکَ وَ التَّابِعِینَ وَ النَّاصِرِینَ لَکَ عَلَی أَعْدَائِکَ وَ الْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْکَ فِی جُمْلَةِ أَوْلِیَائِکَ یَا مَوْلایَ یَا صَاحِبَ الزَّمَانِ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی آلِ بَیْتِکَ هَذَا یَوْمُ الْجُمُعَةِ وَ هُوَ یَوْمُکَ الْمُتَوَقَّعُ فِیهِ ظُهُورُکَ وَ الْفَرَجُ فِیهِ لِلْمُؤْمِنِینَ عَلَی یَدَیْکَ وَ قَتْلُ الْکَافِرِینَ بِسَیْفِکَ وَ أَنَا یَا مَوْلایَ فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ وَ أَنْتَ یَا مَوْلایَ کَرِیمٌ مِنْ أَوْلادِ الْکِرَامِ وَ مَأْمُورٌ بِالضِّیَافَةِ وَ الْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْکَ وَ عَلَی أَهْلِ بَیْتِکَ الطَّاهِرِینَ.

سلام بر تو ای حجّت خدا در زمینش، سلام بر تو ای دیده خدا در میان مخلوقاتش، سلام‏ بر تو ای نور خدا که رهجویان به آن نور ره می‏‌یابند و به آن نور از مؤمنان اندوه و غم زدوده می‌‏شود، سلام بر تو ای پاک‏‌نهاد و ای هراسان از آشوب دوران، سلام بر تو ای همراه خیرخواه، سلام بر تو ای کشتی نجات، سلام بر تو ای چشمه حیات، سلام بر تو، درود خدا بر تو و بر خاندان پاکیزه و و پاکت، سلام بر تو، خدا در تحقق وعده‏‌ای که به تو داده از نصرت و ظهور امرت شتاب فرماید، سلام بر تو ای مولای من، من دل‏بسته تو و آگاه به شأن دنیا و آخرت توام، و به دوستی تو و خاندانت به سوی خدا تقرّب می‏‌جویم و ظهور تو و ظهور حق را به دست تو انتظار می‌‏کشم،

و از خدا درخواست می‌‏کنم بر محمّد و خاندان‏ محمّد درود فرستد و مرا از منتظران و پیروان و یاوران تو در برابر دشمنانت و از شهدای در آستانت در شمار شیفتگانت قرار دهد، ای سرور من، ای صاحب‏ زمان، درودهای خدا بر تو و بر خاندانت، امروز روز جمعه و روز توست‏ روزی که ظهورت و گشایش کار اهل ایمان به دستت در آن روز و کشتن کافران به سلاحت‏ امید می‌‏رود و من ای آقای من در این روز میهمان و پناهنده به توام و تو ای مولای من بزرگواری از فرزندان‏ بزرگواران و از سوی خدا به پذیرایی و پناه‌‏دهی مأموری، پس مرا پذیرا باش و پناه ده، درودهای خدا بر تو و خاندان پاکیزه‏ات.

.

و در دعای عهد نیز چنین عرض می کنیم:

اللّهُمَّ اجْعَلْنِی مِنْ أَنْصارِهِ وَأَعْوانِهِ، وَالذَّابِّینَ عَنْهُ والْمُسارِعِینَ إِلَیْهِ فِی قَضاءِ حَوَائِجِهِ، وَالْمُمْتَثِلِینَ لِأَوامِرِهِ، وَالْمُحامِینَ عَنْهُ، وَالسَّابِقِینَ إِلی إِرادَتِهِ، وَالْمُسْتَشْهَدِینَ بَیْنَ یَدَیْهِ؛

در هر شب ماه مبارک رمضان هم چندین دعا وارد شده است و توصیه شده که خوانده شوند. یکی از این ادعیه، دعای افتتاح است که تقریباً یک پنجم آن به امام زمان(عج) و گرفتاری‌های شیعه در زمان غیبت آن حضرت اختصاص دارد. در این دعا از خداوند برای ظهور حضرت و به دنبال آن رفع گرفتاری همه مستضعفان جهان از خداوند استمداد می‌کنیم. این دعا یکی از مهمترین دعاهای منتظران واقعی حضرت در زمان غیبت است. بعد از دعای افتتاح، توفیق شهادت را از خداوند می‌خواهیم و در دعای بعدی نیز چنین عرض می‌کنیم:

اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِی الْأَمْرِ الْحَکِیمِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لَا یُرَدُّ وَ لَا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ وَ أَنْ تَجْعَلَ فِی مَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ فِی الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لَا یُرَدُّ وَ لَا یُبَدَّلُ أَنْ تُطِیلَ عُمُرِی وَ أَنْ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی.

در فقره پایانی این دعای شریف چنین آمده است: أَنْ تَجْعَلَنِی مِمَّنْ تَنْتَصِرُ بِهِ لِدِینِکَ وَ لَا تَسْتَبْدِلْ بِی غَیْرِی.

یعنی خدایا من را از کسانی قرار  بده که به وسیله او دینت را یاری می کنی و به جای من دیگری را نگذار.

در مجموع منتظر خیلی خوب می‌داند که داشتن روح انتظار منت بزرگی است که خداوند تبارک به او عنایت کرده است و در مجموع ادعیه از خداوند می‌خواهد که این نعمت را از او نگیرد و کسی دیگر را به جای او قرار ندهد. در واقع دغدغه منتظر آن است که مبادا از او بی‌لیاقتی یا بی‌توجهی سر بزند و خداوند نیز این نعمت را او پس بگیرد.

انشاالله که همگی از منتظران واقعی حضرت ولی عصر(عج) باشیم.

نظرات

  • امیر IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲
    1 0
    بسیار خوب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.