حجت الاسلام و المسلمین پناهیان در بازدید از مصلی گفت: «معنویت همراه با نشاط، تحرک جوانی و رفتار انقلابی توأم با عقلانیت، باید به هویت و ویژگی‌ برنامه‌های مصلی تبدیل شود.»

بازدید حجت الاسلام پناهیان

حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان، خطیب مشهور و فعال فرهنگی، در ادامه جلسات هم‌اندیشی مسئولان مصلی با فرهیختگان و صاحب نظران، با دکتر دولتی، قائم مقام بهره‌برداری و امور فرهنگی مصلی دیدار و از بخش های مختلف در حال بهره‌برداری و بخش کارگاهی مصلی بازدید نمود.

به گزارش روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره) ، حجت‌الاسلام پناهیان که در چند سال اخیر سخنران برنامه‌ها و مراسم مصلی مانند احیای شب‌های قدر بوده است، در این دیدار با بیان اهمیت جایگاه مصلی در شهر تهران، گفت: هر مکان و مجلسی، فضا و شخصیت منحصر به خود را دارد، مصلی نیز همینطور است. اشخاص از اماکن و مجالس مذهبی تصویر و خاطره معهود خودشان را دارند. برای حفظ این شخصیت و تصویر ذهنی مردم از مصلی، باید برنامه‌ریزی و طراحی کرد.

وی با اشاره به اهمیت «موضوع محوری» در فعالیت‌ها و برنامه‌های مصلی، افزود: با توجه به جایگاه مصلای امام خمینی(ره) ، باید معنویت همراه با نشاط، تحرک جوانی و رفتار انقلابی توأم با عقلانیت، به هویت و ویژگی‌های برنامه‌های مصلی تبدیل شود.

پناهیان در ادامه با تاکید بر سبک‌بالی بخشی از مردم که با ما نگاه متفاوتی دارند، نزد پروردگار متعال، گفت: خداوند همه را که با بزرگان دین مقایسه نمی‌کند. هرکسی را با نزدیک به سطح خودش می‌سنجد. شاید خداوند از یک شخص به اندازه همان سالی یک شب قدر توقع دارد و با همان یک بار پیمانه معنویت وی پر شود. مهم است که ایشان محل مراجعه و پناهگاه معنوی داشته باشند. این هدف‌گیری صحیحی است که نیازمند برنامه‌ریزی و تلاش است.

حجت‌الاسلام پناهیان پس از جلسه هم‌اندیشی، در بازدید از بخش کارگاهی در مسجد جامع مصلی و سایر بخش‌ها، با بیان پیشنهادهایی برای بهبود برنامه‌ها و پیش‌بینی امکانات جنبی برای فضاهای در حال ساخت، اظهار داشت: لازم است در عین عظمت بنای مصلی، در تزیینات، ظاهر ساده مصلی حفظ شود.

پناهیان در ادامه با تاکید بر لزوم حضور مستمر جوانان در مجموعه مصلی، گفت: مصلی با برپایی برنامه‌های منظم فرهنگی و مذهبی، تبدیل به پاتوق و محل تجمع خانواده‌ها و جوانان می‌شود که در همه برنامه‌ها می‌شود از ظرفیت و برکت حضور آنها بهره برد.

در ابتدای این دیدار دکتر دولتی با بیان رسالت مصلی در ایجاد فضایی مناسب برای حضور همه اقشار جامعه، گفت: رسالت مصلی در امور فرهنگی جذب حداکثری قشرهای مختلف جامعه است. این امر بدون حضور اشخاص صاحب نظر و صاحب نفس، در مصلی ممکن نیست.

وی با اشاره به استقبال خانواده‌ها از مراسم و برنامه‌های مناسبتی مصلی، افزود: حضور عموم مردم با سلایق و ظواهر گوناگون در برنامه‌های مختلف مصلی، مانند شب‌های قدر، شیرخوارگان، دعای عرفه و ... نشان از تبدیل شدن مصلی به مجموعه‌ای مردمی دارد.

در این بازدید که حاج امیر عباسی، مداح اهل‌بیت(ع) هم حضور داشت، توضیحاتی در خصوص سابقه طراحی و شکل گیری مصلی، روند ساخت و پیشرفت پروژه عمرانی و برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی مصلی ارائه شد و از بخش کارگاهی در مسجد جامع مصلی، گنبدخانه و ایوان بزرگ مصلی، مجموعه چهلسرا و مسجد حضرت باقرالعلوم(ع) بازدید صورت گرفت. 

در پایان این بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین پناهیان، متنی در دفتر یادبود مصلی به یادگار نوشت که: 

«بسم الله الرحمن الرحیم

مصلای تهران بنای باشکوه معنوی و انقلابی است که میراث‌دار قرن‌ها هنر و معماری ایرانی است و معنویت ناب اسلامی به آن جلا داده است. از تمامی مسئولان و خدمتگذاران این بنای باشکوه تشکر می‌کنم. امیدوارم در مقام بهره‌برداری از این مجموعه‌ی باشکوه تدابیر لازم برای عالی‌ترین تاثیرگذاری انجام شود. کما اینکه  بارقه‌های امید در فعالیت‌های فعلی مصلی به چشم می‌خورد.

مصلی می‌تواند شخصیت جذاب معنوی برای عموم مردم داشته باشد که هنر و زیبایی در آن با عقلانیت و دانش در هم آمیخته شده است و مکانی است برای تفرج محرومان و تعالی اقشار مختلف جامعه.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.