دکتر مریم حاج عبدالباقی در اجتماع مادران و شیرخوارگان عاشورایی در مصلی، گفت: ما باید نگاه و تربیت الهی را به بچه‌ها القا کنیم و نگاه الهی زمانی جاری می‌شود که آن نگاه، در وجود پدر و مادر باشد. اگر خودمان امور دینی را رعایت کنیم، مطمئن باشید که دست الهی همواره از فرزندان ما در تمام مراحل زندگی مراقبت می‌کند.

حاج عبدالباقی - شیرخوارگان عاشورایی 97

دکتر مریم حاج عبدالباقی، پژوهشگر و کارشناس خانواده، صبح جمعه ۲۳ شهریورماه، در اجتماع بزرگ مادران و شیرخوارگان عاشورایی که با حضور مادران و پدران به همراه فرزندانشان در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به شباهت آیه‌ای از سوره آل عمران به حال مادران حاضر درمراسم، گفت: درسوره آل‌عمران خداوند به مسئله نذر و هدیه دادن فرزند حضرت مریم (س) اشاره‌ای داشته است که مادر حضرت عیسی (ع) بی‌خبر از آنچه در رحم خود دارد فرزندش را نذر خداوند می‌کند و خداوند نیز با آغوش باز هدیه مادر را می‌پذیرد و این هدیه و نذر منشأ برکات عظیمی در بشریت شد و حضرت عیسی مسیح (ع) از برکات این نذر و هدیه است.

این کارشناس امور دینی و قرآنی ادامه داد: ما اگر بتوانیم این فرهنگ را از زمانی که قرار است بچه‌دار شویم با خود بگذاریم که فرزندانمان در راه ائمه (ع) گام بردارند، تأثیرش بیشتر است و سالیان سال برکات این نذر را در خود مشاهده می‌کنیم و حتی نسل آینده نیز می‌تواند از این هدیه بهره ببرند.

وی با اشاره به آیه‌ای دیگر از قرآن کریم یادآور شد: خداوند در آیه‌ای از قرآن می‌فرماید ای مسلمانان از جان‌ها و خانه‌های خود از آتش دوزخ مراقبت کنید. این آیه به نوعی اشاره به این موضوع دارد که ما باید از خود و خانواده خود مراقبت کنیم که دوزخی نشوند. برای رسیدن به این موضوع باید نکاتی را مد نظر داشته باشیم.

حاج عبدالباقی درباره تربیت قرآنی و دینی فرزندان بیان داشت: گرچه که هدایت به دست خداوند است اما باید این را در نظر بگیریم که مراقبت ما نیز تأثیرگذار است. اگر من مادر نگاهم دنیایی باشد و آن را عظیم ببینم و به فرزند خود بگویم که دنیا قلیل است و گذرا، این حرف را صرفاً می شنود و حرف من در فرزندم تاثیر ندارد. پس در مسئله تربیت باید آنچه را که خود باور داریم به فرزندانمان آموزش بدهیم. اگر دنیا در نزد مادر، بزرگ باشد در نزد فرزند هم بزرگ می‌شود.

وی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک مسئله تربیتی مهم، خاطر نشان کرد: یکی از مسائل مهم تربیتی توجه به امر به معروف و نهی از منکر است. خدا کند ما هم یکی از اشاعه دهنده‌های این فرهنگ باشیم. ما همیشه دوست داریم فرزندمان در یک حاشیه امن باشد. برای همین گاهی از این فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر فاصله می‌گیریم. مثلا اگر روزی فرزندمان به سمت فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر برود، به دلیل آنکه او را دوست داریم، سرزنشش می‌کنیم و به او می‌گوییم که خودش را از خطرات حفظ کند و به دنبال دردسر نرود.

این کارشناس امور دینی و قرآنی در ادامه با اشاره به اهمیت تربیت رفتار اجتماعی در فرزندان گفت: ما از بچگی به فرزندانمان نجاست را آموزش می‌دهیم اما باید در مقابل به آن‌ها نیز آموزش بدهیم که علاوه بر خون که نجس است غیبت، تهمت، دروغ و... نیز از نجاسات است. اگر این آموزش‌ها از بچگی به فرزندان داده شود دیگر در جامعه شاهد این موضوع نیستیم که این همه در فضای مجازی و سایر مکان‌ها افراد به یکدیگر تهمت بزنند و جامعه را دچار تزلزل کنند. اگر می‌خواهیم فرزندانمان در امر به معروف و نهی از منکر پیشرو باشند و از غیبت و تهمت و دروغ پاک شوند، ابتدا باید از خودمان شروع کنیم. ما باید نگاه الهی را به بچه‌ها القا کنیم و نگاه الهی زمانی القا می‌شود که آن نگاه، در وجود پدر و مادر باشد.

دکتر حاج عبدالباقی گفت: در سوره کهف خداوند به موضوعی اشاره می‌کند که پدری از دنیا رفته اما فرزندان او توسط حضرت خضر(ع)  حمایت و محافظت می‌شوند، چون پدر آن فرزندان، شخصی صالح بود. ما باید بیشترین دغدغه و ایمان‌مان تربیت عمل صالح باشد و در این صورت است که می‌توانیم فرزندانمان را درست تربیت کنیم. اگر خودمان امور دینی را رعایت کنیم مطمئن باشید که دست الهی همواره از فرزندان ما در تمام مراحل زندگی مراقبت می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.