مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد صبح امروز، ۲۰ آبان ماه در شبستان برگزارشد.

افتتاحیه نمایشگاه رسانه های دیجیتال

به گزارش روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره)، در ابتدای این مراسم رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با اشاره به اینکه در نمایشگاه امسال ۱۳۰ نشست و کارگاه تخصصی برگزار می شود، گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی براساس دغدغه‌های مقام معظم رهبری بر اجرای طرح سما برنامه‌ریزی کرده است. طرح سما با محوریت ایجاد امنیت در فضای مجازی، راهکاری برای مدیریت بهتر فضای مجازی است. این طرح مبتنی بر فضای مجازی سالم و ایمن شکل گرفته است.» 

وی با اشاره به راه‌اندازی طرح سما افزود: «اگر اشراف و تسلط بر فضای مجازی نباشد، فعالیت‌ ناشران همگرا نخواهد بود. شناسه ثبت ملی محتوای دیجیتال به عنوان چاره‌ای برای مدیریت پذیر کردن فضای مجازی مطرح است.» موسویان در ادامه سخنان خود با اشاره به آمار اعطای شامد به ناشران حوزه رسانه‌های دیجیتال بیان داشت: «نشان‌دار کردن ناشران همان لیبلینگ کشورهای خارجی است که توانستیم تاکنون به ۱۳۰ هزار اپلیکیشن کاربردی داخلی نشان شامد اعطا کنیم.» او در پایان سخنان خود نیز به راه‌اندازی میز صادارت با هدف «ارائه نقشه راه به ناشران و کمک به تسری مسیر صادرات آنها» اشاره کرد. 

سخنران بعدی مراسم وزیر ارشاد بود که با طرح این موضوع که به رسانه‌های دیجیتال از چند بُعد می‌توان نگاه کرد صحبت‌هایش را شروع کرد: «در بُعد اول، باید رسانه‌های دیجیتال را فناوری تازه اما تأثیرگذار دید. در بعد دیگر نگاه ما به رسانه‌های دیجیتال به مثابه یک انقلاب اجتماعی، شبیه به انقلاب صنعتی است. نمی‌توان این روند را در انقلاب صنعتی دید؛ بلکه اتفاقی است که در حوزه رسانه‌ها پدید آمده است. ما امروز شاهد انسان و دنیای جدید هستیم ما تنها با یک فناوری و یا یک انقلاب اجتماعی روبرو نیستیم؛ بلکه شاهد تولد یک انسان تازه هستیم.»

وزیر ارشاد همچنین گفت: «در عصر رسانه‌های دیجیتال که انسان و دنیای تازه‌ای آفریده می‌شود، به تعبیر مقام معظم رهبری، ما شاهد یک اول بدون آخر هستیم. ما به عنوان کشور ایران و جهان شاهد یک مهاجرت فرهنگی هستیم. مهاجرتی در سطح ابرفرهنگ‌ها و زیست‌بوم‌های انسانی است.»

صالحی همچنین با بیان اینکه در فضای استارتاپ‌ها و گوشی‌های همراه زندگی جدیدی را تجربه می‌کنیم و در حوزه دانش دیجیتال فضای دیجیتال جهان سومی به نام جهان سایبری آفریده است، افزود: «این جهان هم به آموختن نیاز دارد و هم تولید دانش. همه کسانی که دلمشغولی انسان و فرهنگ را دارند، نمی‌توانند از این اتفاق فاصله داشته باشند.»

همچنین در پایان مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، باحضور وزیر ارشاد و رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت ارشاد از ۵ محصول فناورانه «شبکه اجتماعی فرهنگ‌یار، کتاب‌های سواد هوشمند، بازی بال‌های تاریکی، نرم‌افزار درسا و شبکه اجتماعی رسانه» رونمایی شد. 

گفتنی است نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که همزمان با هفته کتاب، میزبان فعالانی از صنعت نشر نیز خواهدبود، از صبح امروز با حضور ۴۰۰ شرکت فعال حوزه دیجیتال آماده میزبانی از علاقمندان است.

این نمایشگاه تا ۲۶ آبان‌ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برقرار خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.