ششمین همایش و نمایشگاه سالانه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران، صبح امروز در شبستان مصلای امام خمینی (ره) با حضور نمایندگان شرکت‌های داخلی و خارجی فعال در حوزه معدن، افتتاح شد.

ششمین نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران

به گزارش روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره)، این نمایشگاه که از دور نخست برگزاری، شاهد استقبال بی‌نظیر بخش خصوصی و شرکت‌های فعال در این بخش بوده، در ششمین دور خود میزبان بیش از ۲۰۰ شرکت داخلی و ۵۵ شرکت خارجی از ۱۵ کشور جهان است و بر نمایش تجهیزات استخراج، حمل‌ونقل، ابزارآلات برش، فرآوری سنگ و همچنین جذب سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی تمرکز خواهد داشت.  
نمایشگاه صنایع معدنی ایران، در فضایی به مساحت ۱۲ هزارمترمربع در شبستان مجموعه عبادی ـ فرهنگی مصلی و با همکاری مجری و نهادهایی مانند سازمان زمین‌شناسی، سازمان محیط‌زیست و سازمان توسعه سرمایه‌گذاری معادن برپا شده است.

ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری

دکتر اسماعیلی، رییس سازمان نظام مهندسی معادن ایران به عنوان نخستین سخنران مراسم افتتاحیه، با اشاره به حضور کشورهای خارجی در این نمایشگاه گفت: «در ششمین نمایشگاه معدن، سفرای کشورهای بلغارستان، نیکاراگوئه و بنین و نیز نمایندگان کشورهای ژاپن، آفریقای جنوبی، گرجستان، الجزیره، پاکستان، شیلی، آذربایجان، چک، افعانستان، ایتالیا، آلمان، هلند، نیجریه و تایلند حضور دارند که می‌توانند در حوزه معدن و صنایع معدنی ایران سرمایه‌گذاری کنند.» 
اسماعیلی در ادامه با اشاره به حضور شرکت‌های برتر داخلی از جمله «فولاد مبارکه و گل‌گهر» به اهداف برگزاری نمایشگاه پرداخت و افزود: «هدف نخست نمایشگاه، ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری است. به نمایش گذاشتن دستاوردهای داخلی و خارجی از دیگر اهداف برپایی نمایشگاه معدن در مصلای امام خمینی (رحمةالله‌علیه) است.» 

معدن؛ اولویت دولت

اسماعیلی در ادامه با بیان این‌که «ایران جزو ۱۲ کشور معدنی دنیاست»، گفت: «پروژه‌های بسیاری آماده سرمایه‌گذاری است، بسترها مهیاست و قطعاً حقوق سرمایه‌گذار حفظ خواهد شد. هنوز نقاط بکر از لحاظ اکتشافات معدنی در کشور وجود دارد، ضمن آن‌که آماده فرآوری مواد معدنی نیز هستیم. ما پیشرفت خوبی در حوزه معدن داشته‌ایم، اما با این حال منکر تقاضا برای استفاده از تکنولوژی روز و جذب سرمایه‌گذار خارجی نیستیم.» 

معدن و توسعه اقتصادی

شکوری، رییس کمیسیون معدن اتاق ایران دومین مسئول سخنران مراسم افتتاحیه نمایشگاه معدن بود. او در ابتدای صحبت‌های خود از نمایندگان کشورهای خارجی و داخلی به علت حضور در نمایشگاه تشکر کرد و یکی از اهداف نمایشگاه را «اعتلا و توسعه اقتصادی کشور» برشمرد.
رییس کمیسیون معدن اتاق ایران، در ادامه با اشاره به هوشمندانه بودن انتخاب ایران به عنوان مقصد سرمایه‌گذاری گفت: «موقعیت استراتژیک ایران، در اختیار داشتن ۲۳ میلیون نفر نیروی کار، پتانسیل کشور در منطقه‌ای با جمعیت ۶۰۰ میلیون نفری و قرارگرفتن در منطقه‌ای که ۱۲ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارد، مهم‌ترین دلایل جذاب بودن سرمایه‌گذاری در بخش معادن ایران است. در کنار این مسائل، موضوع بازسازی کشورهای جنگ‌زده اطراف ایران و نیاز به مواد معدنی نیز مطرح است.» 

نیاز به ۱۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش معدن

شکوری ادامه داد: «نرخ پایین دستمزد و نازل بودن هزینه برق و انرژی از مزایای سرمایه‌گذاری در ایران است. حقوق یک کارگر معدن در ایران ۳۰۰ دلار در ماه است و زیرساخت‌های مناسب و وجود اسکله و درگاه‌های صادرات و وارداتی کشور را برای فعالیت در بخش معدن مناسب کرده است.» 
وی افزود: «امنیت ایران نسبت به دیگر کشورهای منطقه بسیار بالاست و همین امر سرمایه‌گذاری را جذاب می‌کند. از طرفی قانون حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی موانع را حذف کرده است. ایران به ۱۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد تا بتواند نرخ رشد را به نقطه قابل‌قبولی برساند. بخش از قراردادهای سال ۹۵ محقق شده و قرارداد ۲۰ میلیارد یورویی سال ۹۶ نیز امسال محقق خواهد شد.»
رییس کمیسیون معدن اتاق ایران همچنین با بیان این‌که «به سرمایه‌گذاری عظیم نیاز داریم» گفت: «در حوزه معدن حدود ۷ تا ۸ درصد معادن اکتشاف کامل صورت نگرفته و  برای پروژه‌هایی مانند «مهدی‌آباد» به سرمایه‌گذار خارجی نیاز داریم و در عوض باید صنایع کوچک را با استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی توسعه دهیم.» 

نمایشگاه معدن و صنایع معدنی ایران تا ۲۰ مهرماه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.