کد خبر: 121
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
مسجد شاه جهان لندن

نخستین مسجد بریتانیا به نام شاه جهان در سال ۱۸۸۹ در شهر وکینگ واقع در در ۵۰ کیلومتری لندن ساخته شد .

معماری و طراحی این مسجد توسط اسحاق چمبرز معمار مشهور آن دوره انجام شد. اما این مسجد توسط ویلهلم لایتنر مستشرق به نام انگلیسی ساخته شد. در ساخت مسجد شاه جهان از سنگ های گرانیت استفاده شده و همچنین بنای ساختمان مسجد شامل گنبد ، مناره و حیاط است .سبک ساخت مسجد ازجمله برجسته ترین سبک های ساخت در آن زمان می باشد .

مسجد شاه جهان 1

نخستین بار لایتنر زمین مسجد شاه جهان را خریداری کرده و موسسه ترویج ادبیات شرقی را در محوطه مسجد تاسیس نمود . در آن زمان مسجد تنها محل رسمی عبادت اسلامی در انگلستان بوده و مقامات و دانشجویان و مهمانان مهمی از جمله عبدالکریم وزیر مسلمان هندی ملکه به این مسجد رفت و آمد داشتند. اما با مرگ لایتنردر سال ۱۸۹۹ مسجد بسته شد .

مسجد شاه جهان 2

از زمان مرگ لایتنر ، پایه گذار موسسه ترویج ادبیات شرق تا سال ۱۹۱۲ شاه جهان رونق و اهمیت گذشته خود را از دست داد و پس از مرگ لایتنر پسر او سعی داشت مسجد را بفروشد. اما خواجه کمال الدین یکی از وزرای برجسته کشمیری و بنیانگذار دفتر کاری مسالمانان در وکینگ از دست او به دادگاه شکایت کرد و در نهایت موفق شد با قیمتی کم شاه جهان را از پسر لایتنر بخرد پس از آن خواجه شروع به بازسازی  تعمیر و احیای مسجد نمود و بار دیگر درهای  شاه جهان در سال ۱۹۱۳ به روی عموم  باز شد .

مسجد شاه جهان 6

پس از این بازگشایی دوباره شاه جهان رونق گذشته ی خود را مجددا به دست آورد ، مقامات سلطنتی مختلفی برای بازدید به مسجد می آمدند وشاه جهان  تبدیل به مهم ترین  و معروف ترین  مرکز اسلامی در بریتانیا  شد . طی جنگ جهانی اول لرد هدلی از دولت انگلستان تقاضا نمود تا سربازان هندی را در زمین های نزدیک مسجد دفن کنند و تا سال ۱۹۱۷ در زمین های اطراف شاه جهان ۱۹ سرباز هندی دفن شدند .

مسجد شاه جهان 5

تا زمان ورود مهاجران پاکستانی به بریتانیا در سال ۱۹۶۰ مسجد شاه جهان مرکز فعالیت های اسلامی در بریتانیا بود و نشریه نگاه اسلامی نیز از این مسجد منتشر شد .

همچنین از دیگر فعایت های فرهنگی مهم از این مسجد می توان به چاپ و انتشار ترجمه انگلیسی قرآن توسط مولانا محمد علی از اعضای نهضت احمدیه ( نهضت ترجمه قرآن به انگلیسی ) اشاره کرد . هم چنین در بین  شخصیت های مهم بازدید کننده ی آن زمان از شاه جهان اسم محمد علی جناح نیز به چشم می خورد .

از سال ۱۹۶۰ کم کم  از میزان تاثیر شاه جهان کاسته شد و بار دیگر شاه جهان در خاموشی فرو  رفت  . هم چنین شاه جهان در سال ۲۰۱۶ پس سیل در شهر وکینگ خسارت زیادی دیده است . 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.