رئیس بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضمن تشریح جزئیات این دوره گفت: این رویداد بزرگ قرآنی در ۴۵ بخش و گستره‌ای ۴۰ هزار متری از ۲۷ فروردین تا نهم اردیبهشت‌ماه هر روز پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.

رونمایی از پوستر نمایشگاه قرآن

نشست خبری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پیش از ظهر امروز در ساختمان مرکزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در این نشست عنوان کرد: نمایشگاه قرآن امسال در محیطی چندجانبه و جذاب و به عنوان تفرجگاه دینی مردم خواهد بود. یکی از سیاست‌های ما این است که امسال نمایشگاه شادتر، گرم‌تر و با حضور پررنگ تر خانواده‌ها باشد. افتتاحیه این رویداد روز شنبه ۲۷ فروردین، مصادف با ۱۴ رمضان، شب میلاد امام حسن مجتبی است. نمایشگاه تقریباً دو هفته در مصلای امام خمینی(ره) پابرجاست و تا روز جمعه نهم اردیبهشت پذیرای مردم خواهد بود.

علیرضا معاف اظهار کرد: با توجه به شرایط کشور و ظرفیت‌هایی که در جامعه قرآنی وجود داشت، شعار «قرآن، کتاب امید و آرامش» به عنوان شعار جشنواره انتخاب شد. قرآن کتاب امید است و براساس ده‌ها سرفصل و صدها آیه می‌توان به حکمت این جمله رسید. این شعار در تمام بخش‌ها و محتواهای نمایشگاه خود را نشان می‌دهد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امسال ۴۵ بخش در بیش از ۴۰ هزار متر مربع در نمایشگاه قرآن وجود دارد. بیش از ۸۰ نوآوری، ابتکار و کار خلاقانه داریم که با حضور گرم و همدلی زیادی شکل گرفت.

وی عنوان کرد: امسال نمایشگاه به صورت حضوری در مصلی تهران برگزار می‌شود و پروتکل‌های بهداشتی به طور تمام و کمال در آن رعایت می‌شود. آن دسته از علاقه‌مندان که نمی‌توانند به صورت حضوری در نمایشگاه شرکت کنند، می‌توانند از نمایشگاه مجازی که به شکل موازی با این نمایشگاه برگزار می‌شود، استفاده کنند.

ایده‌هایی برای ۳۶ میلیون نوجوان ایرانی

معاف در ادامه سخنانش عنوان کرد: ابعاد قرآنی رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) هم مواردی است که در بخشی با عنوان «امین قرآن» در نمایشگاه قرار گرفته است. همچنین باتوجه به شعار امسال و رهنمودهای مقام معظم رهبری نیز بخش فرهنگ دانش بنیان و فضای مجازی و سایبری در جشنواره امسال راه‌اندازی شده است.

رئیس بیست‌ونهمین نمایشگاه قرآن با بیان اینکه توجه به نهج‌البلاغه و صحیفیه سجادیه در این نمایشگاه در قالب بخشی مد نظر است توضیح داد: بخشی تحت عنوان ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه داریم و ‌در آن بیست‌وششمین دوره آیین تکریم خادمان نهج‌البلاغه و صحیفیه سجادیه همزمان با آیین اختتامیه برگزار می‌شود. همچنین برنامه خادمان قرآن در این دوره برگزار می‌شود که بر این اساس ۲ هزار نامزد معرفی شده از سوی موسسات، توسط کمیته ارزیابی بررسی و تجلیل می‌شوند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با برنامه‌های ویژه کودکان و نوجوانان در این دوره از نمایشگاه اظهار کرد: ما ۳۶ میلیون نوجوان داریم و تلاش کردیم بین بازی و مفاهیم قرآنی پیوند برقرار کنیم و ‌در بخش نوجوان نمایشگاه آن‌ها می‌توانند از ۱۵ بازی مبتنی بر مفاهیم دینی و ارزشی استفاده کنند. یکی از بخش‌های دیگر نمایشگاه امسال هم تغییرات محتوایی در بخش کودک با عنوان «باغ آیات» است و کودکان در فضایی تعاملی و حسی با ۸ آیتم قرار می‌گیرند و مباحث قرآنی و دینی را می‌شنوند. برخی از سلبریتی‌های انیمیشینی نیز در این فضای بازسازی‌شده‌ حضور دارند.

وی با اعلام این مسئله که مسجد جامعه پرداز و تمدن ساز است، با اشاره به فضای سه هزار متر مربعی تعبیه شده در این دوره از جشنواره برای توجه به جایگاه مسجد، عنوان کرد: امروز بین حوزه مسجد وقرآن انقطاع صورت گرفته و نیازمند پیوند بین این دو هستیم. بخش مشاوره هم یکی دیگر از بخش‌های جذاب نمایشگاه است که در ادوار گذشته استقبال خوبی از این بخش صورت گرفت. امروزه مردم به مراکز مشاوره مراجعه می‌کنند اما نیازهایشان تأمین نمی‌شود، بر این اساس در این بخش مشاوره‌های قرآن‌بنیان توسط اساتید این حوزه ارائه می‌شود.

با اعلام معاف: یکی دیگر از اتفاقات ویژه و نوآورانه نمایشگاه قرآن امسال حضور مستقل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در قالب بخش صنایع دستی و میراث فرهنگی است که این نهاد ۲۰۰۰ متر مربع را در اختیار نام‌آوران این حوزه قرار داده است، به همین دلیل در دوره بیست‌ونهم بخش هنر و صنایع دستی تفکیک شده و ‌در معرض دید علاقه‌مندان است. بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز با استفاده از وبینارهای موضوعی و مفهومی با موضوعاتی چون تقریب و دیپلماسی قرآنی و مواردی از این دست، با همکاری ۲۰ کشور برگزار می‌شود. در کل باتوجه به این مسئله که دولت اهتمام ویژه‌ای به دیپلماسی در ارتباط با کشورهای همسایه دارد، این مسئله در دستور کار نمایشگاه قرآن نیز وجود دارد.

رئیس نمایشگاه قرآن در رابطه با بخش مکتوب نمایشگاه قرآن هم اضافه کرد: ۱۰۰ ناشر مرتبط در بخش مکتوب نمایشگاه حضور دارند. ضمن اینکه امسال به آسیب‌های حوزه نشر مکتوب توجه داشتیم و می‌خواستیم آسیب‌های وارده به این حوزه از طریق برگزاری نمایشگاه جبران شود.

وی ‌افزود: بخش نهادها وسازمان‌های دولتی و حاکمیتی جزو بخش‌های مهم نمایشگاه است و ‌مراکزی چون دارالقرآن در نمایشگاه حضور دارند و ‌دستاوردهای خود را ارائه می‌کنند. همچنین صدها نهاد و ‌موسسه مردمی قرآنی در نمایشگاه حضور دارند و قرار است در دو بخش موسسات مردمی و حاکمیتی و دولتی خدماتی را به مردم ارائه کنند. در بخش عفاف و حجاب نیز آیتم‌هایی مانند نذر حجاب، حجاب اولی‌ها و... تعبیه شده و این بخش امسال کارکرد فروشگاهی صرف ندارد و قرار است فرهنگ‌سازی حجاب و عفاف در آن صورت پذیرد.

از بخش ترجمه تا بخش والدین

معاون وزیر در ادامه صحبت‌هایش اضافه کرد: بخش جدیدی هم با عنوان الگوهای فرهنگی داریم که ویژه والدین است که آن‌ها در آنجا با تبعات مثبت و ‌منفی موجود در فضای مجازی آشنا می‌شوند. این بخش را به این دلیل طراحی کردیم که وقتی بچه‌ها در بخش‌های کودکان و نوجوانان حضور دارند، والدین آن‌ها نیز به این بخش بیایند و مشاوره شوند. بخش آیین‌ها و نغمات دینی و قرآنی نیز در نمایشگاه امسال دایر است و آثار برتر در این حوزه داوری و تجلیل می‌شوند.

معاف درخصوص وجود به بخش ترجمه قرآن در نمایشگاه بیست‌ونهم نیز گفت: این بخش هم امسال فعال است و در آن از مرکز ملی ترجمه قرآن رونمایی می‌شود. البته این مرکز به صورت منظم وجود نداشته و همانطور که مرکز طبع و نشر قرآن داریم، مرکز ترجمه قرآن هم در وزارت ارشاد تاسیس شده و در نمایشگاه از آن رونمایی می‌شود. امسال همچنین بخش دانشگاهی نیز برقرار است و بخش‌هایی چون راه یافتگان، نیز میزبان علاقه‌مندان است. این بخش در رابطه با خارجی‌هایی است که به دین مبین اسلام گرویدند.

رئیس این دوره از نمایشگاه قرآن در پایان سخنانش در این نشست خبری یاد و خاطره سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی را زنده کرد و گفت: شهید سلیمانی مرد میدان قرآن بود و در نمایشگاه قرآن امسال پوسترهایی با محوریت این چهره ملی و محبوب طراحی شده تا یاد ایشان گرامی داشته شود، چون می‌خواستیم این نمایشگاه رد پای ایشان را داشته باشد و بوی حاج قاسم بدهد.

در ادامه این نشست، محمد مهدی عزیزی‌زاده قائم نمایشگاه قرآن توضیحاتی در رابطه با بخش مجازی نمایشگاه امسال مطرح کرد و گفت: ما در نمایشگاه امسال به سمت تصویرسازی زیست مومنانه حرکت می‌کنیم و امیدواریم مردم با حضور در نمایشگاه قرآن، با چگونگی انس با قرآن آشنا شوند.

وی افزود: تمامی خدمات فیزیکی در نمایشگاه در بستر فضای مجازی هم ارائه می‌شود و در این دوره محتواهای ویژه نوجوانان نیز طراحی شده است. سایت iqfa.ir جایی است که برای استفاده از نمایشگاه مجازی باید به آن مراجعه شود و افرادی که از این ویژگی استفاده می‌کنند می‌توانند علاوه‌بر تمام غرفه‌ها و بخش‌های حضوری، محتواهای ویژه بخش مجازی را نیز استفاده کنند.

عزیزی‌زاده در انتها عنوان کرد: امسال برای نخستین بار تلویزیون اینترنتی هم طراحی شده وکارشناسان درباره موضوعات مختلف گفت‌وگو می‌کنند. این رسانه طوری طراحی شده که مردم می‌توانند این رسانه را کاملا شبیه به یک تلویزیون ببینند و از خدمات و محصولات و آثار موجود در آن نیز استفاده کنند.

در پایان این مراسم علیرضا معاف، محمدمهدی عزیزی‌زاده و محسن اصلانی (فرزند شهید اصلانی از روحانیونی که هفته گذشته در حرم امام رضا (ع) به شهادت رسید) از سه پوستر رسمی بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌االمللی قرآن که دو مورد ‌آن با تصاویری از حاج قاسم سلیمانی بود، رونمایی کردند.

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن از ۲۷ فروردین تا ۹ اردیبهشت برگزار می‌شود و مصلی تهران از ساعت ۱۷ تا ۲۴ میزبان علاقه‌مندان به حضور در این نمایشگاه خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.