مرحوم دکتر مؤیدعهد، از چهره‌های ماندگار هنر ایران، از طراحان و معماران برجسته کشور بود که آثار بسیاری از وی در داخل و خارج از کشور به یادگار مانده است.

مرحوم مویدعهد

در تاریخ ۲۹ دی‌ ۱۳۶۴، در فراخوانی از طریق تریبون نمازجمعه، از کلیه طراحان باتجربه و واجد شرایط، برای طراحی و ساخت مصلای تهران دعوت بعمل آمد. در این مسابقه ۳۶ اثر از طراحان داخلی و خارجی شرکت کرد. دبیرخانه مسابقه پس از بررسی، اثری را به عنوان طرح برتر معرفی نکرد. بر اساس تصمیم اخذ شده، ایده‌های حاصل از مسابقه و نظرات صاحب‌نظران، برای خلق طرح نهایی مصلی، در اختیار دکتر سیدپرویز مؤیدعهد، قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره)، پس از تأیید طرح استاد مؤیدعهد، ترسیم پلان‌ها، برش‌های جدیدی از طرح و ساخت ماکت این مجموعه عظیم ۶۳ هکتاری، در دستور کار معمار طرح قرار گرفت. وی علاوه بر معماری، در طراحی چهره، نقاشی و ساخت ماکت نیز متبحر بود.

سیدپرویز مؤیدعهد در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. وی پس از اخذ لیسانس معماری از دانشگاه تهران به فرانسه عزیمت و موفق به اخذ دکترای معماری از دانشکده هنرهای زیبای پاریس(بوزار) و دکترای شهرسازی از دانشگاه سوربن گردید. وی در سال ۱۳۳۶ با رتبه دانشیاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۴۳ به رتبه استادی رسید. او علاوه بر تدریس، در سال‌های ۴۸ تا ۱۳۵۲ ریاست دانشکده هنرهای تزیینی وزارت فرهنگ و هنر را برعهده داشت.

از استاد مؤیدعهد پس از سال‌ها تدریس، تحقیق، تالیف و طراحی، در سال ۱۳۸۰ به عنوان چهره ماندگار تقدیر شد. جایزه و مدال لورآتی (دیپلم معماری دانشگاه‌های فنی فرانسه)، دکترای افتخاری معماری دانشگاه سوربن، نشان درجه اول معماری دانشکده سلطنتی انگلستان از دیگر جوایز دریافتی ایشان است.

وی بناهای مختلفی را در داخل و خارج از کشور طراحی کرده که از آن جمله می‌توان به طرح پاویون سفارت ایران در کانادا، طرح محوطه نمایشگاه بین‌المللی تهران، طرح مدرسه سن لویی با همکاری پروفسور لو کنت، طرح مرمت و تزئینات کاخ گلستان، طرح معماری فرودگاه آبادان، طرح اکستانسیون و خوابگاه دانشجویان مدرسه البرز، طرح نمای جنوبی ساختمان سازمان حج و زیارت، طرح کلیسای جامع کاتدرال با همکاری گیوم ژیله و ... اشاره کرد.

طراحی مسجد و یک بنای اسلامی از آرزوهای دیرینه و دغدغه‌های سالیان متمادی فعالیت علمی و حرفه‌ای دکتر مؤیدعهد بود. به همین سبب طی این سالیان، با وجود طولانی شدن فرآیند ساخت پروژه مصلی، وی همواره خود را به این پروژه متعهد می‌دانست. پس از تصویب طرح پروژه مصلی، کار ساخت عملا همزمان با تخصیص نخستین بودجه از سال ۱۳۷۴ آغاز شد.

مرحوم سیدپرویز مؤیدعهد چهره ماندگار معماری ایران و طراح مصلای امام خمینی(ره)، پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۴، در سن ۸۶ سالگی چشم از جهان فروبست و پیکر وی در دارالرحمه آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به خاک سپرده شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.