در افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران در مصلای امام خمینی(ره)، رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی، با اشاره به آینده صنعت دام کشور اظهار داشت: با گردش مالی ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی این صنعت می‌توان در بسیاری از چاه های نفت کشور را برای آیندگان بست.

بیستمین کنگره دامپزشکی 97

بیستمین کنگره دامپزشکی و نخستین نمایشگاه تخصصی دامپزشکی و تکنولوژی‌های نوین «ایران وت»، با شعار «حامی تولید ملی، نمود خودباوری و سلامت غذایی»، دوشنبه یکم مرداد ماه، در شبستان مصلای امام خمینی(ره) آغاز به کار کرد. آیین گشایش این رخداد صنعت دامپزشکی ایران با حضور جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای صنف دامپزشکی برگزار شد.

دانش دامپزشکی ایران در منطقه حرف اول را می زند

پیام محبی رئیس جامعه دامپزشکی ایران و رئیس بیستمین کنگره دامپزشکی ایران در ابتدای این مراسم گفت: جامعه دامپزشکان ایران قدیمی‌ترین صنف ایران است که سال ۱۳۲۱ شکل گرفت.

وی افزود: کنگره‌های دامپزشکی اغلب محلی برای تبادل نظر علمی و اقتباس از کنگره‌های جهانی دامپزشکی بوده اند.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران همچنین خاطر نشان کرد: این کنگره سال‌ها در سالن همایش‌های رازی برگزار شد که فضای مناسبی برای برگزاری یک کنگره علمی دارد. اما بر آن شدیم مسائل صنفی و اقتصادی را در صنعت دامپزشکی بیشتر ببینیم. عملا سالنی در اختیار نداشتیم که این دو وجه در کنار هم دیده شود و برای دست اندرکاران اقتصادی شرایط سهل‌تری را فراهم می کند.

وی ادامه داد: دانش دامپزشکی ایران در زمینه بهداشت دام در منطقه خاورمیانه حرف اول را می‌زند. امسال شاهد شکل‌گیری نمایشگاه ایران وت هستیم و امیدوارم اساسی باشد برای این که تمام امکانات و دانش صنفی در این محل تجمیع شود.

گردش مالی ۱۳۴ هزار میلیاردی صنعت دام در کشور

علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی، در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران با اشاره به اینکه صنعت دامی، طیور و آبزیان بیش از نیم قرن سابقه دارد، اظهار داشت: اکنون خروجی علمی ما در سطح دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان حوزه دامپزشکی به حدی رسیده است که مازاد نیرو داریم، ولی باید دید که آیا در قسمت کنترل بیماری‌های دامی، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و حوزه تشخیص و تضمین کیفیت نهایی موفق بوده‌ایم؟

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه صنعت دام، صنعت پویا و دائمی در کشور به شمار می رود، گفت: گردش مالی ۱۳۴ هزار میلیارد تومانی صنعت دام کشور می تواند جایگزین مناسبی برای درآمدهای نفتی در اقتصاد ایران باشد به طوریکه با رونق صنعت اسب و زنبور عسل می‌توان در بسیاری از چاه های نفت کشور را برای آیندگان بست.

وی با بیان اینکه در زنجیره صنعت طیور بیش از ۲۰ ارگان حاکمیتی، ناوگان حمل و نقل، تشکل‌های صنعت طیور دخیل هستند، افزود: البته در صورت بروز مشکل و شیوع ویروس ۱۹ ارگان دیگر تنها سازمان دامپزشکی را می‌شناسند در حالیکه انتظار می‌رود زنجیره‌های مدیریت تولید، مدیریت بهداشت و بازار در حد مسئولیت‌های خود پاسخگو باشند.

ضرورت استقلال عمل ناظرین فنی بهداشت حوزه دامپزشکی

محمدرضا صفری رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور، در مراسم افتتاحیه بیستمین کنگره دامپزشکی ایران با اشاره به ۵۰ سال برگزاری مجامع علمی دامپزشکی در کشور اضافه کرد: در تاریخ، نخستین موضوع کنگره دامپزشکان کمبود دامپزشک و بعد از آن آموزش بوده است.

صفری وی ادامه داد: اما بعد از گذشت ۵۰ سال باز موضوع اصلی ما آموزش است و امروز مشکلات حوزه دامپزشکی ناشی از بی‌تدبیری و عدم شجاعت در مدیریت است. 

وی با بیان اینکه در سال ۹۶؛ چند  مصوبه خوب از مجلس گرفتیم که یکی از آنها ممیزی مراکز حوزه دامپزشکی بود، اضافه کرد: در کنار این امر، ماده ۳۴ برنامه ششم توسعه که مسئولیت نظارت بر سلامت غذا را دارد، نهایی شد. 

رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور ادامه داد: اگر قرار است ناظرین فنی بهداشتی در قبال سلامت غذا مردم پاسخگو باشند، باید استقلال عمل هم داشته باشند.

رشته دامپزشکی باید به جایگاه واقعی خود بازگردانده شود

رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران بیان داشت: رشته دامپزشکی در دل بخش پزشکی جای دارد و باید به جایگاه واقعی خود بازگردانده شود.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی، گفت: تاسف می خورم از عملکرد کسانی که در سال های ١٣٦٤ و ١٣٦٥ آموزش را در قالب وزارت علوم و وزارت بهداشت تفکیک کردند؛ در حالی که در هیچ کجای دنیا ۲ نظام آموزش نداریم و اگر قرار بود دامپزشکی جدا دیده شود باید در زیرمجموعه پزشکی قرار می‌گرفت.

خضری بیان داشت:‌ «گردش مالی ما در حوزه دامپزشکی باعث شده است کشور رتبه بالایی در منطقه داشته باشد؛ زیرا در زمینه دام سبک و سنگین و طیور حرف زیادی برای گفتن داریم».

وی نسبت به تاثیر نوسان ارز بر پرورش دام و همچنین شیوع احتمالی بیماری تب برفکی در ۲ ماه آتی هشدار داد و اضافه کرد: زمانی موسسه رازی با قدمت ٩٠ ساله به کشورهای مختلف دنیا واکسن صادر می‌کرد اما جایگاه موسسه دیده نشد و برای کنترل بیماری تب برفکی واکسن وارد کردیم.

بیستمین کنگره دامپزشکی ایران و نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی «ایران وت»، تا سوم مرداد در شبستان مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود. بازدید از این نمایشگاه برای عموم آزاد است و علاقه‌مندان می‌توانند یکم تا سوم مرداد از ساعت ۹ تا ۱۸ در شبستان مصلای امام خمینی(ره) از این نمایشگاه بازدید نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.