مصلای امام خمینی(ره) در اقدامی جدید سالن فرهنگ کودکان و نوجوانان را راه اندازی کرده است که در حاشیه برگزاری آئین‌ها و مراسماتی مانند نماز جمعه تهران، خانواده ها با خیال راحت فرزندان را به این سالن بسپارند.

اموزش مفاهیم قرآنی تا سفالگری در مصلای امام خمینی(ره)

گزارش خدمتی نو

همراه با کودکان از آموزش مفاهیم قرآنی تا سفالگری در مصلای امام خمینی(ره)

مصلای امام خمینی(ره) در اقدامی جدید سالن فرهنگ کودکان و نوجوانان را راه اندازی کرده است که در حاشیه برگزاری آئین‌ها و مراسماتی مانند نماز جمعه تهران، خانواده ها با خیال راحت فرزندان را به این سالن بسپارند.

به گزارش روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره) حدود یک سال پیش جرقه ایجاد فضایی فرهنگی در کنار برپایی آئین ها و برنامه های فرهنگی مانند نماز جمعه در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) زده شد. سالنی با بخش‌های مختلف از کافه کتاب تا مشاوره مذهبی وبخش بازی و سرگرمی کودکان که مربیان و کارشناسان زبده فرهنگی در آن به کودکان ۳ تا ۱۰ سال خانواده ها خدمات می دهند و تحقق این امر بر بعد اجتماعی و فرهنگی آئین‌ها و مراسمات فرهنگی مانند نماز جمعه افزود، چراکه خانواده‌ها را با هم همراه کرد. والدین با خاطری آسوده مشغول فریضه نماز و انجام دعا و برنامه های خود و کودکان سرگرم بازی و آموزش مفاهیم دینی با روش‌هایی نو.

مشاوره مذهبی و تربیتی، کافه کتاب، سفالگری، نمایش‌ها و قصه‌های قرآنی، بخش‌های بازی کودکان و اتاق مادر و کودک، قسمت‌های مختلف سالن فرهنگ واقع در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) را تشکیل می‌دهند.

مشاوره مذهبی با طعم فرهنگ

حجت‌الاسلام روح‌اللهی، مسئول بخش مشاوره مذهبی و تربیتی در سالن فرهنگ، درباره فعالیت این بخش می‌گوید: در این قسمت مشاوره‌های مختلف اعم از پاسخ به مسائل شرعی، شبهات، مشکلات روزمره مردم در جامعه، مسائل خانواده و تربیت فرزند ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: مراجعان این بخش از هر دو طیف بانوان و آقایان هستند که ۶۰ درصد مراجعه‌کنندگان ما در این غرفه افراد تحصیلکرده هستند، اما افرادی با تحصیلات پایین‌تر هم حضور می‌یابند. از لحاظ گروه‌های سنی نیز می‌توان گفت جوانان و افراد میانسال تمایل بیشتری برای استفاده از خدمات این بخش از خود نشان می‌دهند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: سوالاتی درباره شبهات موجود در جامعه و رسانه‌ها و پرسش‌هایی درباره امام زمان (عج) بشترین تکرار را دارند.

روح‌اللهی درباره میزان رضایتمندی و بازخورد مخاطبان نسبت به این بخش گفت: با توجه به مطالعات و اطلاعاتی که مردم در زمینه‌هایی خاص دارند، سوالاتی را مطرح می‌کنند تا ببینند پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنند چه اندازه با دانسته‌های آنان تطابق دارد و اغلب رضایتمندی نیز حاصل می‌شود.


آموزش آیات فرهنگ‌ساز در مهد قرآنی

زهرا قطبی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآنی، مسئول مهد قرآنی مصلای امام خمینی(ره)، درباره هدف از برپایی این بخش عنوان کرد: هدف این است که بچه‌هایی که همراه والدین خود به مصلای امام خمینی(ره) می‌آیند در چند ساعتی که به این بخش مراجعه می‌کنند، یک‌سری آیات فرهنگ‌ساز را فرا بگیرند و برای این‌کار از قصه، نمایش عروسکی و نقاشی بهره می‌گیریم. در ادامه نیز شعر و حدیثی که در ارتباط با آن آیه فرهنگ‌ساز بوده به کودکان آموزش داده می‌شود.

وی افزود: پس از ارائه این ٱموزش‌ها، بچه‌ها به قسمت محوطه بازی هدایت می‌شوند تا با جایزه و بازی این آیات تثبیت شود. هدف این است که کودکان سرمایه فکری را در این زمان کوتاه دریافت کنند تا زمینه‌ای برای فرهنگسازی قرآنی باشد. دفترچه‌های فرهنگ‌ساز نیز برای خانواده‌ها درنظر گرفته شده که در طول هفته خانواده درگیر این مساله باشند.

قطبی گفت: مهد قرآنی در دو قسمت گروه سنی ۳ تا ۵ سال و ۵ سال به بالا فعالیت می‌کند. استقبال از این بخش بسیار رضایت‌بخش است و برخی کودکان هر برنامه و مناسبت مشتری ثابت ما هستند.

مسئول مهد قرآنی مصلای امام خمینی (ره) اظهار کرد: در کنار این آموزش‌ها برای تشویق کودکان، برنامه‌های تشویقی متنوعی نیز درنظر گرفته شده است.


تجربه لذت مطالعه در کافه کتاب 

شاه‌کرمی، از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مسئول بخش کافه کتاب در سالن فرهنگ، در معرفی این بخش گفت: این غرفه از بخش‌های مختلفی از جمله عضویت نیم‌بها در کتابخانه‌های عمومی، مشاوره کتاب، اهدای کتب دفاع مقدس و زندگی‌نامه شهدا، نمایش گلچینی از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی و فضایی برای مطالعه نمازگزاران تشکیل شده است. در ایستگاه مطالعه، کتاب‌های دفاع مقدس و زندگینامه شهدا به مردم اهدا می‌شود، بعد از مطالعه در صورت تمایل می‌توانند برای استفاده دیگران به آنها هدیه دهند یا به همین بخش باز گردانند.

وی درباره استقبال مردم از این بخش بیان کرد: استقبال از این بخش بخصوص گلچین کتاب‌های نمونه برای مطالعه، بسیار خوب است به‌صورتی که برخی اوقات با کمبود فضا مواجه می‌شویم و در هر گوشه‌ای مردم مشغول مطالعه هستند.

مسئول بخش کافه کتاب سالن فرهنگ مصلای امام خمینی(ره) افزود: کتاب‌هایی که در این بخش ارائه شده بیشتر گلچینی از کتاب‌های دینی، ادبی و تاریخی و قصه‌های قرآنی است.


آموزش مفاهیم و جلوه‌های قرآنی با هنر سفالگری

حجت‌الاسلام محمود زراعتیان، مربی سفالگری سالن فرهنگ مصلای امام خمینی (ره) درباره نحوه آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان با استفاده از هنر سفالگری عنوان کرد: در این بخش برای آموزش مفاهیم، بجای اینکه از بچه‌ها بخواهیم آیه‌ای را حفظ کنند، آن‌را می‌سازند که از جمله با آموزش ساخت سبد میوه‌های قرآنی، آیاتی که در این زمینه وجود داشتند به بچه‌ها آموزش داده شد. در واقع مفاهیمی که در این بخش کودکان با دست خود می‌سازند مصرفی هستند.

وی افزود: موضوعات دیگری مانند محرم و دفاع مقدس نیز از جمله آموزش‌هاست. چیزی را که بچه‌ها با دست خود ساخته باشند، مفهوم آن بیشتر در ذهنشان نهادینه می‌شود.

این مربی مفاهیم قرآنی ادامه داد: ما یک زبان هنر داریم و یک هنر زبان. هنر زبان که همان مکالمه و استفاده از زبان برای انتقال مفاهیم است ولی در زبان هنر دیگر ما نیستیم که سخن می‌گوییم بلکه هنر است که صحبت می‌کند. این زبان ماندگاری و جذابیت بیشتری دارد و بچه ها و والدین علاقه بیشتری نسبت به آن از خود نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام محمود زراعتیان، درباره استقبال کودکان و والدین از این غرفه گفت: همواره استقبال از این بخش از جانب همه سنین شگفت‌انگیز بوده است.


همنشینی فرهنگ و مذهب در مصلای تهران

با سهیل، دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک در کافه کتاب هم کلام شدم.

کتابی از زندگینامه یکی از سرداران دفاع مقدس در دست داشت و ایستاده در گوشه ای مشغول مطالعه آن بود.

وقتی درباره دلیل انتخاب این کتاب از او پرسیدم، پاسخ جالبی داد: چون این شهید را نمیشناختم...

بنظر سهیل، ایده راه اندازی این سالن در کنار محل برگزاری نماز جمعه و سایر برنامه ها در مصلای امام خمینی(ره)، بسیار خوب است که البته باید گسترش یافته و بخش ها و امکانات متنوع تری نیز در آن گنجانده شود.

وی معتقد بود که این سالن هم برای کودکان و هم برای والدین و دیگر افراد می تواند از جهات مختلف جذابیت ایجاد کند اما در صورتی که با انجام کارشناسی و کار علمی، تعداد بخش ها افزایش و کیفیت نیز بالا رود.

ایجاد فضایی شاد و فرهنگی برای نمازگزاران کوچک

یکی از بازدیدکنندگان سالن فرهنگ در مصلای امام خمینی (ره) آقای معتمدی، ۵۳ ساله بود که همراه با سارا و پوریا نوه های ۴ و ۸ ساله خود در این سالن حضور داشت.

بچه ها شیفته بخش سفالگری یا به زبا خودشان گل بازی بودند. پدربزرگ نیز با شوقی تحسین برانگیز در ساخت سبد میوه های قرآنی با نوه ها رقابت میکرد.

آقای معتمدی با لبخندی دلنشین گفت: به بهانه همراهی بچه ها هر هفته به این سالن می آیم و از فضای شاد و فرهنگی آن لذت میبرم. اوقاتی هم که بچه ها در سالن بازی یا سرسره بادی هستند به کافه کتاب میروم و دقایقی را به خواندن کتاب مشغول میشوم.

با شروع فریضه نماز، بچه ها را به مهد قرآنی میسپارم تا ساعتی را تحت نظارت مربیان کاربلد به آموزش مفاهیم قرآنی مشغول شوند.

باید بابت راه اندازی این سالن به مسئولان مصلای امام خمینی(ره) تبریک گفت که چنین امکانی را برای خانواده ها فراهم کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.