سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شخصیت‌های فرهنگی ایرانی و بین‌المللی به طور رسمی افتتاح شد. نمایشگاه کتاب از فردا ۱۲ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز، از ساعت ۱۰ الی ۲۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

افتتاحیه نمایشگاه بین المللی کتاب تهران97

مراسم افتتاحیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» صبح امروز سه شنبه، با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «ولادان ووکسوساولیوویچ» وزیر فرهنگ و اطلاع رسانی صربستان و «آمال هشانه» معاون وزیر فرهنگ تونس به عنوان مهمانان ویژه نمایشگاه و دیگر شخصیت‌های فرهنگی در سالن چهل‌سرای مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم با تاکید بر اهمیت کتاب به عنوان پایه ما در فرهنگ، اظهار داشت: همه اجزاء فرهنگ ملت از کتاب ریشه می‌گیرند و بر مبنای این ریشه میوه میدهند. هیچ حوزه فرهنگ و هنر و علم کشور نیست که از کتاب ارتزاق نکند؛ لذا نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه همه ملت ایران است. ایران اسلامی طی ۴۰ سال گذشته جریان پرشتاب فرهنگ و تولید علم را طی کرده و توانسته در این قلمرو و حیطه تنوع موضوعی قابل توجهی داشته باشد که این امر در تولیدات ۴۰ ساله مشاهده می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه کتاب مبدا خیزش‌ها و بعثت‌های تمدنی است تصریح کرد: ایران را با مثنوی و دیوان حافظ می‌شناسند و این در صورتی است که ما نیز سایر ملت‌ها را با کتاب‌هایشان می‌شناسیم، کتاب سرمایه ماندگار ملت‌ها است. نفت و معادن تمام شدنی هستند اما کتاب مانا است.

صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به سرانه مصرف کتابخوانی در ایران اشاره کرد و گفت: توفیقات ۴۰ ساله‌ی نشر ایران در این چند کلمه خلاصه نمی‌شود ولی نشر ایران دارای مسائلی هم است. نکته‌ی اول اینکه؛ برای ارتقاء سرانه‌ی مصرف کتابخانه ایران همه باید تلاش کنند نه تنها اصحاب نشر و حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی بلکه کمک همگان در این مسیر لازم است و اگر همه به کمک هم نیاییم، می‌تواند خطرات جدی ایجاد کند. آموزش و پرورش، نظام آموزش عالی، صداوسیما، رسانه‌ها و همه‌ی اجزای حاکمیت و ملت به یک عزم جدی نیاز داریم. اگر بحران آب را درک می‌کنیم باید بدانیم که بحران کتاب نخوانی هم کمتر از بحران آب نیست.

همچنین در این مراسم توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ناشران برگزیده سال۹۶ در بخش‌های مختلف تجلیل به عمل آمد.  انتشارات های سفیر اردهال، نی، کتابستان معرفت، نشر شهید کاظمی، قدیانی، افق، نشر فنی ایران، براق، سوره مهر، انتشارات مدرسه، شهرستان ادب، کتاب جمکران و انتشارات کتابک قم، ۱۳ ناشر برگزیده سال۹۶ هستند.

سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران در فضایی به مساحت ۱۳۵ هزار متر مربع راه اندازی شده و دو هزار و ۵۰ ناشر داخلی و ۱۳۲ ناشر خارجی کتاب های خود را عرضه می‌کنند. نمایشگاه تهران در حال حاضر در قالب ۱۶ کمیته اجرا می‌شود که ۷ کمیته بر اساس سیاست‌های واسپاری وزارت ارشاد به صنف ناشران، توسط خودشان اداره می‌شود.

صربستان کشور میهمان و تونس شهر میهمان این دوره نمایشگاه هستند و ناشران آلمان، چین، ایتالیا، عمان، مجارستان، اتریش، روسیه و عراق نیز در نمایشگاه امسال حضور دارند.

بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب تهران می‌توانند از دو خط ۱ و۳ مترو، در ۲ ایستگاه مصلی و شهید بهشتی استفاده نمایند. همچنین پایانه‌های حمل‌ونقل اتوبوسرانی و تاکسیرانی در محوطه مصلی به مقصد میدان‌های اصلی شهر و بلعکس، پیش‌بینی شده است. در ایام نمایشگاه ۸ پارکینگ مصلی به اهالی صنعت نشر و بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب خدمات‌رسانی می‌کنند.

در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، ورودی های ایستگاه‌های متروی مصلی و شهید بهشتی و ورودی‌های شماره یک در خیابان شهید بهشتی و شماره۱۲ در تقاطع خیابان شهید قنبرزاده و خیابان خرمشهر، برای تردد مردم در نظر گرفته شده است.

در سی و یکمین دوره نمایشگاه کتاب تهران، امکانات ایمنی، رفاهی و بهداشتی نظیر اتاق‌های مادر و کودک، غرفه‌های مشاوره و پاسخگویی به سوالات شرعی، استراحت‌گاه‌ها، صندوق امانات، ایستگاه‌های اطلاع‌رسانی، ایستگاه‌های اورژانس و آتش‌نشانی برپا شده است.

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «نه به کتاب نخواندن» از ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ الی ۲۰ در فضاهای رواق شرق و غرب، شبستان و صحن اصلی مصلای امام خمینی (ره) میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.