مصلای امام خمینی(رحمت الله علیه)تهران، در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان و در جریان مراسم باشکوه و معنوی احیاء شب‌های پُر برکت قدر، شاهد سخنرانی حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان بود. این واعظ دینی در جریان سخنرانی آخرین شب قدر و در واپسین لحظات فیض از این شب‌ها، به معرفی مخالفان و موافقان ظهور حضرت مهدی موعود عجل‌الله‌تعالی‌فرجه پرداخت و با بیان روایات معتبر آن‌ها را به خیل مشتاقان مهدویت شناساند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان

پناهیان در ابتدای سخنان خود بیان داشت که «مخالفت یا موافقت با ظهور به ادعا و سروصدا نیست و در روایات برای منتظران ارزش بالایی ثبت شده است.» پناهیان سپس به سراغ روایتی از امام صادق (علیه‌السلام)، آمده در کتاب مجمع‌البیان رفت و گفت: «کسی آمد به خدمت امام صادق علیه‌السلام، گفت آقا امام صادق برای من دعا کن که شهید بشوم. بعد حضرت با این تعبیر فرمود: به جای اینکه من دعا کنم تو شهید شوی، تو بیا و از منتظران حضرت، منتظران ظهور آخرین امام باش. کسی که منتظر امر ما، منتظر ظهور ما، کسی که خودش را برای قدم گذاشتن در مسیر حفظ کند، کسی که پا در رکاب مهدی ما جهاد می‌کند و شمشیر می‌زند باش. سپس فرمودند، به خدا قسم منتظر مانند کسی است که در رکاب محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله شمشیر زده. منتظر مهدی ما، مانند مجاهد در راه پیامبر است. او مانند کسی است که در خیمه پیامبر به شهادت رسیده. من دعا می‌کنم که تو منتظر باشی و انتظار فرج سینه‌ات را پر کند. و در میان شما آیه‌ای از قرآن هست که بر این امر دلالت می‌کند. مرد پرسید کدام آیه و حضرت جواب دادند: «وَالَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّـهِ وَرُسُلِهِ» کسانی که ایمان می‌آورند به خدا و فرستادگان خدا. «أُولَـٰئِکَ هُمُ الصِّدِّیقُونَ وَالشُّهَدَاءُ »[۱] این ایمانی که تو به فرج می‌آوری و موجب می‌شود که منتظر باشی و تمنای ظهور داشته باشی و بی‌تفاوت نباشی، تو را در مقام شهدا قرار می‌دهد.»

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه مراسم پرفیض شب‌های قدر در مصلای امام خمینی (رحمت الله علیه) بیان داشت: «هر کسی هم نمی‌تواند منتظر باشد؛ غیرمنتظران مشغول زندگی خود، مشغول نان و آب و تفریحات فردی‌اند و به چیزی غیر از خود نمی‌اندیشند. زندگی‌شان شبیه دیگر موجوداتی‌ست که برای گشت و گذار در چمن‌زارها خلق شده‌اند.»

به گزارش روابط عمومی مصلی، این معلم دین و اخلاق در تفسیر منتظران واقعی، به روایتی از امام علی علیه‌السلام اشاره کرد و گفت: «حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند که منتظر ما، مانند کسی‌ست که در راه خدا، در خون خدا غلتیده. ضمن آن‌که در جایی می‌خواندم حضرت امام (رحمت الله علیه) به دعای عهد خواندن هر روزه مقید بودند و بعد از رحلت هم وصیت کرده بودند به اطرافیان که دعای عهد را تا چهل روز بعد از من بخوانید. جای دیگری هم گفته بودند که دعای عهد مقدرات انسان را تغییر می‌دهد.»

پناهیان در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اهمیت دعای عهد، مردم را به خواندن دعای عهد و آل‌یاسین  تشویق و به وجود آثار گران‌بهای قرائت این ادعیه اشاره کرد.

وی با تشریح شرایط حاد منطقه و همسایگان ایران، سخنان خود را این گونه ادامه داد که «فلسفه جمهوری اسلامی، فلسفه این نقطه امن که قبل از ظهور طبق روایت می‌گویند در مشرق کسانی قیام می‌کنند و مقدمه‌ساز ظهور هستند؛ این است که امنیت دارید و مثل مردم مؤمن بحرین تحت شکنجه نیستید، مثل مؤمنین یمن تحت بمباران ناجوان‌مردانه نیستید، مثل مردم عراق و شام و لبنان تحت بیشترین ستم‌ها قرار ندارید، شما در اینجا با تمام آرامشی که دارید، ضجه می‌زنید که خدایا امام زمان را برسان، دارید قیمت خودتان را نشان می‌دهید، این‌ افراد با معرفتند و به فکر خودشان نیستند. موافقان ظهور بسیار بلند همت‌اند.»

حجت‌الاسلام پناهیان در ادامه معرفی شاخصه‌های یک منتظر واقعی، به سراغ سخنان گهربار حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه) رفت و جمله‌ای از رهبر کبیر انقلاب را بازگو کرد. «امام در دوم فروردین ۶۸ فرمودند: مسئولین ما باید بدانند که انقلاب ما محدود به ایران نیست. انقلاب مردم ایران نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچمداری حضرت حجت (ارواحنا فداه) است که خداوند بر تمام مسلمین و جهانیان منت نهد و ظهور و فرج‌اش را در عصر حاضر قرار دهد. مسائل اقتصادی و مادی اگر لحظه‌ای مسئولین را از وظیفه‌ای که بر عهده دارند منصرف کند، خطری بزرگ و خیانتی سهمگین را به دنبال دارد. باید دولت جمهوری اسلامی تمام سعی و توان خود را در اداره هر چه بهتر مردم بنماید، اما این بدان معنا نیست که آنها را از اهداف عظیم انقلاب که ایجاد حکومت جهانی اسلام است، منصرف نماید.»

پناهیان همچنین به ذکر روایتی از امام صادق علیه‌السلام مشغول شد و در ادامه سخنرانی معنوی خود بیان داشت: «کسی به نام عمار آمد به خدمت امام صادق علیه‌السلام و گفت نماز و عبادت ما در زمان شما که غریب هستید ارزشمندتر است یا پس از ظهور حضرت امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه)؟ حضرت فرمودند: «نماز و عبادت شما که در زمان غربت هستید». سپس ادامه دادند که بعد از ظهور، امام در اوج اقتدار هستند و طبیعتاً زجری برای بندگی وجود ندارد و اجر نماز و عبادت مؤمنان کمتر است. اجر منتظران امّا بالاتر است، می‌گویند «اجر کسانی که امامان را ندیدند و ایمان دارند بالاتر از کسانی است که امامان را دیده‌اند». عمار پرسید: «پس اگر اینطور است و اجر ما بیشتر و ایمان‌مان قیمتی‌تر است، برای ظهور حضرت دعا نکنیم»؟ حضرت فرمودند: «این چه حرفی است؟ شما دوست ندارید حق آشکار شود؟ آیا فقط به دنبال اجر نماز خودتان هستید؟»

پناهیان افزود: «این آن روح بزرگ منتظر است که می‌گوید حق آشکار بشود، اما برای نماز من پاداش کمتری بدهند. حق آشکار بشود، ولو که اجر معنوی کمتری ببرم. ظهور قیمتی مضاعف دارد، تو وقتی که برای ظهور تمنّا می‌کنی، در حالی که امنیت و کار و نان و آبی هست، داری عظمت و معرفت خودت را نشان می‌دهی.»

وی با تاکید بر وظیفه مسئولین نظام برای زمینه‌سازی ظهور گفت: «گفتگوی ما برای انتظار یک بحث تاریخی و فراعصری است. ولی اگر همه مسئولان ما پای این زمینه‌سازی‌ها ایستاده بودند، آمریکای جهانخوار اینطور نمی‌توانست اذیت کند. ما جهان را خواهیم گرفت و طبق روایت ما ایرانی‌ها بیشترین سرداران حضرت خواهیم بود.»

این واعظ دینی و عالم مذهبی، مخالفان ظهور را این چنین برشمرد: «مخالفان کسانی هستند که همت‌شان پایین است. گروه دیگر کسانی که امید دارند غرب و شرق راهی برای سعادت بشر باز کنند، آنها مدینه فاضله‌شان جوامع عقب‌مانده غربی است، این‌ها رشد و سعادت را آنجا می‌دانند و به دنبال ظهور مهدی فاطمه (سلام الله علیها) نیستند. گروه بعدی مخالفان ظهور، کسانی از مسئولان هستند که نان‌شان در روغن است. اگر این‌ها در زمان ظهور باشند حضرت جز نان خشک به آنها نخواهد داد.»

پناهیان محتوای سخنرانی خود را با بیان این‌که «ما اگر لیاقت نداشته باشیم ظهور را در آغوش بگیریم، تمام نعمات‌مان را از دست خواهیم داد. یا ما دشمنان بشریت را از بین خواهیم برد، یا آنها کمر به نابودی ما خواهند بست.» به پایان رساند و هزاران مومن دوست‌دار قرآن و اهل بیت علیه‌السلام، آماده اجرای مراسم احیاء شب‌های قدر شدند تا بیشترین بهره را از اندک زمان باقی‌مانده از رمضان ۹۶، ببرند.

 

[۱] ﴿الحدید: ١٩﴾

منبع: روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره) تهران

نظرات

  • شیما IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۷
    0 0
    میشه به جای اموات دعای عهد بخونیم؟؟؟ امام خمینی وصیت کردن کنجکاو شدم بدونیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.