نماز جمعه ۱۳ آذر در تهران به امامت آیت‌الله امامی کاشانی برگزار شد. به گزارش ایسنا، آیت الله امامی کاشانی در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به نامه مقام معظم رهبری که در هفته گذشته خطاب به جوانان غربی نوشته شد، اظهار کرد: این نامه دو محور دارد؛ محور اول ایدئولوژی دینی و محور دوم سیاسی است

نماز جمعه ۱۳ آذر در مصلی امام خمینی (ره)

ایدئولوژی دینی مربوط به تفکر اسلامی است و از این طریق همه با تفکر دنیای اسلام آشنا می شوند. اکنون که تمام جهان به یکدیگر وصل شده اند بزرگان ادیان و دانشمندان در رشته‌های مختلف باید به گفتمان دینی بپردازند و فرهیختگان باید درباره مسیحیت، یهود و اسلام به بحث و گفت‌وگو بپردازند. ما در دنیای امروز این گونه مسائل را کمتر می بینیم. امیدواریم که دنیا به این سمت حرکت کند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر بخواهیم خلاصه ای از اسلام را ارائه بدهیم، باید بگوییم که اسلام برای هدایت بشر و انسانیت است، گفت: تمام پیامبران گذشته برای هدایت قوم و عصر خود آمده اند، ولی اسلام یک تازگی داشت و آن این بود که اسلام برای تمام بشریت و کل تاریخ آمد. لذا اگر بگوییم اسلام دین انسانیت است، سخنی درست است. حتی در انجیل و تورات که تحریف شده است هم نکاتی وجود دارد که نشان می‌دهد انسان باید به سمت معنویت، عدالت و رفتار خوش حرکت کند، ولی در اسلام این گونه مسائل بسیار بیشتر و واضح تر است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: این که رهبر ما جوانان را خطاب قرار داده است دلیل آن را می‌توان در حدیثی یافت که در این حدیث آمده شیطان وقتی به آدم چهل ساله رسید و دید او هنوز خود را اصلاح نکرده است، او را بقل می‌کند و می‌بوسد و می‌گوید من به فدای روی تو شوم که دیگر سعادت را نمی‌بینی. چون جوانیت در گناه سپری شده است. پس اگر انسان در جوانی متوجه خدا شود امید هدایت در او به وجود می‌آید؛ چراکه جوانان به دلیل پاکی که دارند، هنوز فطرت را گم نکرده‌اند و این‌ها پدران و مادران فردا هستند.

امامی کاشانی در ادامه با اشاره به آیات ۵۴ و ۵۵ سوره قصص گفت: خداوند متعال در این آیات خطاب به بندگان می‌فرماید که حتی اگر مشرکان با شما با زبان خوش صحبت نکردند؛ شما باید با آن‌ها خوش رفتار باشید و اگر آن‌ها سخن زشت می‌گویند شما سخن پاکیزه بگویید و اگر کار بدی انجام می‌دهند شما پاسخ ندهید. شاید آن‌ها عوض شوند و جامعه اصلاح شود. ما باید با مردم چنان سخن بگوییم که اگر مردیم بر ما بگریند و اگر زنده بودیم بگویند خوشحال هستیم از اینکه شما هستید.  امام صادق (ع)  در حدیثی می  فرمایند با مردم باید با چهره باز و اخلاق خوش سخن بگوییم. اینکه رهبری در نامه خود از فرانسه شروع می‌کند و این حادثه را خطاب قرار می‌دهد دلیل اش این است که بگوید جهان اسلام از این مسأله ناراحت است حال چه فرانسویان مسلمان باشند و چه نباشند. در کل آن‌ها بشر هستند و این رفتار نباید در بین بشریت باشد.

وی در ادامه گفت: این‌ها خلاصه‌ای از ایدئولوژی اسلام است. غرب اکنون دچار تناقض شده است. از یک طرف می‌گوید که مخالف داعش و تروریست است و از طرف دیگر  تروریست دولتی که اسرائیل باشد را حمایت می‌کند و از طرف دیگر هم به تروریست‌هایی مثل داعش کمک می‌کند ولی در جایی می‌گوید ما مخالف گروه‌های تروریستی هستیم. اینگونه تناقض رفتار به نفع بیداری اسلامی است؛ چرا که مردم آگاه می‌شوند و می‌بینند سردمداران قدرت در جهان چگونه رفتار می‌کنند و به همین دلیل جوامع بشری و ملت‌ها از دولت‌های خود جدا می‌شوند. در روایات آخرالزمان داریم که ملت‌ها از دولت‌های خود بریده می‌شوند و به همین دلیل آن‌ها فقط منتظر ظهور حضرت حجت (عج)  می‌مانند.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: ملت‌ها وقتی از دولت‌ها و حکومت‌های خود مایوس می‌شوند و می‌دانند که دیگر فریادرسی نیست، بیدار می‌شوند. ما اکنون می‌بینیم که مردم عربستان هم از حکومت خود جدا شده است و این یک بیداری است که در سطح جهان رخ داده و این مساله به نفع اسلام است.

وی ادامه داد: جوانان در این عرصه باید هوشیارتر باشند و رابطه و تعاملی با اسلام برقرار کنند و گفتمان واقعی را از اسلام دریافت کنند و باید بدانند که راه زندگی چیست. اینگونه حرکت‌ها و ناامنی‌ها یک نویدی است برای بازشدن گفتمان و گفت‌وگوهای ارزشمند اسلامی. اسلام دین انسانیت است و این دین در آینده جهانی می‌شود و امنیت را برقرار خواهد کرد. ما در احادیث دینی داریم که در حکومت امام زمان (عج) اگر یک زن جوان با تمام زیور آلات از غرب به شرق تنها سفر کند، هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند و در کل گفتمان جهان باید بر اساس معیارهای دینی آغاز شود.

امامی کاشانی همچنین گفت: ما دانشگاه و رشته‌هایی در رابطه با ادیان و مذاهب داریم که اساتید این دانشگاه‌ها باید همه به بحث و گفتمان در رابطه با مسائل اسلام بپردازند و دین اسلام را در یک کفه ترازو قرار بدهند و سایر ادیان را در کفه دیگر و مردم خود باید ببینند که آن کفه‌ای که سنگین‌تر می‌شود کفه اسلام است؛ چرا که اسلام دین انسان ساز است و منادی آن قائم آل محمد (ص) است.

خطیب موقت نماز جمعه تهران در ادامه با تسلیت ایام اربعین که پشت سر گذاشتیم و با تسلیت رحلت پیامبر اکرم (ص) ، شهادت امام حسن (ع)  و شهادت امام رضا (ع)  و گرامیداشت روز مجلس اظهار کرد: پیاده روی اربعین از زمان امام محمد باقر (ع)  طبق احادیث شروع شده است اما قبل از احادیث امام محمد باقر (ع)، ‌ جابر بن عبدالله در سال ۶۱ هجری به کربلا آمد و اهل بیت پیامبر (ص) نیز در اربعین امام حسین (ع)  حضور داشتند، ولی اینکه زیارت اربعین از علامت‌های مومن است در حدیث امام محمد باقر (ع) آمده  است.

وی گفت: مسأله اربعین امام حسین (ع) بسیار مهم است و ما در رابطه با پیامبر (ص) و هیچ یک از ائمه (ع) اربعین به این شکل نداریم و دلیل آن این است که اگر امام حسین (ع) را در نظر بگیریم می‌بینیم که این امام در دنیا، ‌ تاریخ و بشریت بی‌نظیر است. امام حسین (ع) با قیام خود نکته‌هایی را برجسته کرد که بسیار ارزشمند است. تمام پیامبران و انبیاء (ع) در طول دوران پیامبری و امامت خود همواره جریان مقابله حق با باطل را داشته اند ولی یک ویژگی که در قوم بنی‌امیه بود این مسأله بود که آن‌ها قالب اسلامی از رفتار خود درست کرده بودند و امام حسین (ع) پرده از این کفر بنی‌امیه برداشت.

وی ادامه داد: آن‌ها از اسلام مطالبی ارائه می دادند که درست نبود. مثل اکنون که گروه‌هایی همچون تکفیری و داعش را داریم و می‌بینیم آن‌ها می خواهند اسلام را به گونه‌ای دیگر نشان بدهند. گروه‌های داعش وقتی در عراق آمدند نماز جمعه برپا می‌کردند که بحمد الله جلوی آن‌ها گرفته شد.

خطیب موقت نماز جمعه تهران تاکید کرد: امام حسین (ع) با قیام خود نشان داد که اسلام آن چیزی نیست که بنی‌امیه بیان می‌کند و با قیام ارزشمند خود محتوای اسلام را زنده کرد و ادعاهای دروغین را تغییر داد و اسلام را به جای خود برگرداند و قرآن را به جای خودش نشاند. آن‌ها از اسلام محتوایی آورده بودند که برای بشریت بسیار خطرناک و ناامیدکننده بود. بشر با خود می‌گفت اگر این همه جنایت در جهان رخ بدهد دیگر حکمت و امید به خدا چه می‌شود. مثل امروز که داعش می‌خواهد وضعی به راه بیاندازد که انسانها از دین ناامید و مایوس شوند. جهان با قیام امام حسین (ع) فهمید که دین اسلام دین انسانیت است. خون امام حسین (ع) معنای روشنی از اسلام ارائه داد و تا جهان ادامه دارد این خون زنده است. اگر امام حسین (ع) نبود، ‌ دین اسلام از بین رفته بود.

امامی کاشانی تصریح کرد: از همان زمانی که زیارت اربعین باب شد افرادی یک زیارت ساده می‌رفتند، ولی خوشبختانه چندین سال است که این زیارت اوج پیدا کرده است و گسترده شده و باید نسبت به این مسأله در جهان یک بیداری به وجود بیاید. ما از پنجاه کشور جهان ۲۶ میلیون نفر زائر در مراسم اربعین داشتیم و طبق آمار ۱۷ هزار موکب در کربلا برپا شد. با این همه تهدید دشمن ولی در عین حال این مراسم با امنیت و عظمت برگزار شد. شما این مراسم را با مناسک حج که دو میلیون نفر بودند مقایسه کنید و ببینید که دولت عربستان چه افتضاحی را به بار آورد.

وی تصریح‌کرد :من در اینجا از دولت عراق به خاطر امنیت و از مقام مرجعیت عراق تقدیر و تشکر می‌کنم و همچنین از صدا و سیما که از این مراسم یک اطلاع رسانی خوب و مفیدی داشت. دنیا این حرکت را دید و ما باید مسأله و چهره سیدالشهدا را به جهان معرفی کنیم چرا که معرفی امام حسین (ع) می‌تواند در مقابل مفاسد غرب بایستد و شهادت امام حسین (ع) سرمایه است که در برابر تمام باطل‌ها می‌ایستد و به تمام جهان نور می‌دهد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.