احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، گفت: نام نویسی از کاندیداهای مجلس خبرگان از دیروز آغاز شده و مجلس شورای اسلامی نیز از فردا شروع می‌شود. انتخابات مصداق امر جامع است و هر رایی که به صندوق انداخته می‌شود یک رای مجدد به نظام اسلامی است.

آخرین نماز جمعه پائیز به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی برگزار شد

وی با اشاره به اینکه شورای نگهبان کف صلاحیت‌ها را مشخص می‌کند و سقف صلاحیت با شما مردم است، گفت: شورای نگهبان می‌گوید که این آقا حداقل صلاحیت‌ها را دارد، اما عقل می‌گوید که شما اصلح را برگزینید. اصلح کسانی هستند که تدین و لیاقت داشته، ولایتمدار عملی بوده و با مردم باشد. شما از طریق حمایت کنندگان کاندیداها می‌توانید آنها را بشناسید و اگر کسی را نمی‌شناسید به دوستانش نگاه کنید. اگر کسانی که از او حمایت می‌کنند متدین و ارزشی هستند، آدم خوبی است و در غیر این صورت بهره‌ای از دین خدا ندارد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به بسته شدن پرونده pmd گفت: این پرونده با تلاش مسئولان محترم بسته شد که در همین جا از رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنم.

وی افزود: آمانو در گزارش خود حرف‌های بسیار نامربوط و بی‌اساسی گفته که سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ ایران تحرکاتی در عرصه سلاح هسته‌ای داشته که این حرف‌ها دروغ است.

خاتمی با اشاره به اینکه ۱+۵ لطفی در حق ایران نکرده‌اند و دروغ ۱۲ ساله را پس گرفته‌اند، گفت: از مسئولان محترم می‌خواهم حالا که آنها عملا دروغ گفته‌اند، دروغ‌شان را در مراجع بین‌المللی پیگیری کنند.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران افزود: گام موفق در این عرصه را مدیون رهنمودهای ولایت و شما مردم عزیز هستیم مبادا برخی از گروه‌های سیاسی این موضوع را به نفع خودشان مصادره کنند و از تنور انتخابات از این رهگذر نانی برای خود بپزند.

خاتمی با بیان اینکه در یک جامعه آزاد، آزادی انتقاد یک اصل اساسی است، گفت: اینکه بگوییم دیگر در این عرصه کسی انتقاد نکند با این موضوع که قدرت باید نقد شود، تناقض دارد لذا هشدار می‌دهم که باید در این عرصه همچنان مراقبت کنیم.

وی با اشاره به اینکه ترکیه به شدت به طناب آمریکا چسبیده است، گفت: تجاوز به عراق با گرای آمریکا بوده است لذا به همسایگانمان می‌گوییم که از صدام درس بگیرید، آمریکا از شما استفاده ابزاری می‌کند. مدت مصرفتان که به پایان رسید شما را دور می‌اندازد؛ عین یک دستمال کاغذی که از آن استفاده می‌کنید و دور می اندازید است، آمریکا هم با نوکرهایش چنین برخورد می‌کند.

خاتمی با اشاره به اینکه یک طنز سیاسی هفته گذشته منتشر شد مبنی بر این که عربستان ائتلاف ضد داعش تشکیل داده است، گفت: عربستان مادر همه گروه‌های تکفیری و مادر داعش است. شما خودتان داعش پرورید. بدتر از این، اینکه شاه عربستان به شاه نیجریه تبریک گفته در مورد اینکه با تروریست‌ها مبارزه کردید. انگار این شاه عقلش را از دست داده است.

وی با اشاره به جنایت فجیع ارتش نیجریه در کشتار شیعیان، گفت: این جنایت هولناک تر از آن است که توصیف شود. آمارها دقیق نیست ولی تعبیری که دارم این است که صدها شیعه را به خاک و خون کشیده‌اند. ساده‌اندیشانه است که دولت نیجریه بگوید اینها جلوی کاروان ارتش ما را گرفته‌اند و ما هم آنها را زدیم. ساده اندیشانه تر از آن این است که این دروغ را باور کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران افزود: آنها صدها نفر را کشته‌اند و در گورهای دسته جمعی دفن کرده‌اند و اجساد را به خانواده هایشان نداده‌اند. این جنایت صهیونیستی است. دولت نیجریه باید بداند که آب به آسیاب تفکیری وهابی و داعشی‌ها ریخته است. به دولت نیجریه از زبان شما مردم می گویم که ملک با کفر می‌ماند و با ظلم نمی‌ماند. قطره قطره خون این شهیدان، شما را به زوالتان نزدیک تر می‌کند لذا از این شیطنت و جنایت دست بردارید.

خاتمی اضافه کرد: مدام شیعه کشی می کنند. پرونده شما با پرونده صهیونیست‌ها گره خورده است.

وی با اشاره به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، گفت: این موضوع ارزشی است که امام راحل بیشترین تاکیدها را نسبت به آن داشت و امروز نیز مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند و یک ارزش والایی هم است.

وی افزود: مقصود از وحدت این نیست که زیر یک سقف بنشینند و جلسه بگیرند و پیرامون وحدت حوزه و دانشگاه صحبت کنند. درست است که دور هم نشستن خوب است اما وحدتی که ما دنبالش هستیم، وحدت در انگیزه‌ها و اهداف است. همان اتفاقی که در سال ۵۶ و ۵۷ افتاد و باعث سرنگونی نظام شاهنشاهی و برپایی نظام جمهوری اسلامی شد.

خطیب این هفته نماز جمعه تهران یادآور شد: متاسفانه از جمله اهداف دشمن پس از پیروزی انقلاب، شکستن این طرح مقدس بود. سال‌های اول انقلاب دانشگاه به خانه تیمی برخی گروهک‌های مسلح تبدیل شده بود که باعث تعطیلی دانشگاه‌ها شد. انقلاب فرهنگی بازگشایی مجدد بود اما در این بازگشایی مجدد بعضی‌ها دست از سر دانشگاه برنداشتند.

وی یادآور شد: در هفته گذشته به مناسبت ۱۶ آذر متاسفانه از برخی از دانشگاه‌ها گزارشات بسیار نگران کننده‌ای برای ملت ما رسید. متاسفانه برخی از فتنه‌گران، فتنه‌گرانی که دادگاه محکوم‌شان کرده و زندان را هم تحمل کرده‌اند، در دانشگاه صحبت کرده‌اند و مقدسات شما مردم را زیر سوال برده‌اند. این موضوع یعنی تفرقه‌افکنی. تفرقه‌افکنی بین دانشگاه و حوزه غیر از این نیست.

وی افزود: من به مسوولان دانشگاهی می‌گویم شما که عکس آقا را بالای سرتان می‌زنید مگر آقا نگفته که فتنه خط قرمز ماست؛ چرا فتنه‌گران را به دانشگاه راه می‌دهید که بیایند و علیه مقدسات صحبت کنند. به صراحت به مسوولان و به وزیر محترم آموزش عالی می‌گویم که با این روندی که شما پیش گرفتید، تلاش و زحمات ۴ دهه آیات اعم از مفتح، مطهری، بهشتی و باهنر بر باد خواهد رفت. مگر قرار نیست که شما تداوم‌بخش راه شهیدان باشید.  

خاتمی در خطبه های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز با اشاره به ابعاد حق‌مداری که عبارت است از حق‌گویی، پذیرش حق، کمک بر اقامه حق و صبوری بر حق گفت: در مورد دو بعد اول حق مداری - حق گویی و پذیرش حق - صحبت شد و در مورد بعد سوم حق مداری، کمک بر اقامه حق باید یادآور شوم مسوولی که در یک جایی منصوب می‌شود، مسوول حق‌مدار است و رانت، حزب بازی، باندبازی و پارتی سرش نمی‌شود و به مر قانون عمل می‌کند. طبیعی است که علیه وی سمپاشی کرده و شایعه افکنی کنند.  

وی تصریح کرد: کمک بر اقامه حق یعنی مسوول تحت تاثیر جنجال‌ها قرار نگیرد و مردم یک مسوول قانونمدار را تنها نگذارند. اگر این موضوع روال شود و مسوولان و مردم از حق‌مداران حمایت کنند، فرهنگ می‌شود و قاعدتا چیزی که فرهنگ شود ماندگار خواهد شد.  

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم در جامعه حق‌مداری فرهنگ و نهادینه شود، راهش این است که همه اعم از مردم و مسوولان از حق حمایت کنند و فضایی را بوجود آورند که غوغاسالاران بدانند که راه از پیش نخواهند برد.  

خطیب این هفته نماز جمعه تهران درباره بعد چهارم حق‌مداری؛ صبوری بر حق گفت: باید صبور بر حق بود تا حق بایستد ولو تلخ و هزینه‌بر باشد.

وی با طرح این سوال که «تفسیر صبوری بر حق چیست؟ » اظهار کرد: من تفسیری زنده‌تر از ملت بزرگ ایران را نمی‌دانم. ۳۶ سال است که انواع سختی‌ها بر ملت ایران تحمیل شده است اما ملت ما بر وصایای امامانش عمل کرده و برخی می‌خواهند که ملت ایران را خسته نشان دهند ولی این ملت خسته بشو نیست اما دشمنان را خسته خواهد کرد.

وی در پایان سخنانش فرا رسیدن شهادت امام حسن عسکری(ع) را تسلیت و نیز فرا رسیدن اولین روز امامت حضرت ولیعصر(عج) در روز دوشنبه هفته جاری را تبریک گفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.