کد خبر: 114
تاریخ انتشار: ۲ تیر ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
مسجد جمیرا دبی

مسجد جمیرا نام یک مسجد در دبی، امارات عربی متحده است. گفته می‌شود که مسجد جمیرا عکاسی‌شده‌ترین مسجد دبی است. این مسجد در محلهٔ جمیراقرار دارد. این مسجد با یک گنبد به ارتفاع ۱۶ متر، و دو مناره مرتفع بطول تقریبی ۴۰ متر، و منبری بسیار زیبا، نمونه‌ای از معماری نوین اسلامی است. در نماسازی این مسجد از سنگ‌های ممتاز به رنگ کرمی مایل به صورتی استفاده شده‌است. تصویر این مسجد بعنوان یکی از نمادهای شهر بر روی اسکناس‌های ۵۰۰ درهمی چاپ شده‌است.

ساخت این مسجد را در سال 1976 آغاز کردند، به همین علت یکی از کهن ترین عبادتگاه های مسلمان ها در امارات متحده عربی به حساب می آید. مسجد جمیرا با گنجایش 1300 نفر، ظاهر بسیار زیبایی دارد و در ساخت آن از سبک معماری رایج در دوران خلافت فاطمیان بهره گرفته اند

کار ساخت مسجد جمیرا بر عهده دفتر مشاوره و پیمانکاری هِگازی و موعایض (Hegazi and Moaez) بود و مدیریت پروژه را مصطفی کامل حسین خلیل (Mostafa Kamel Huseen Khalil) بر عهده داشت. این دفتر، زیر مجموعه شرکت پیمانکاری المُلا (Al Mulla Contracting) به حساب می آید. مسجد جمیرا نمونه جامعی از معماری دوران خلافت فاطمیان یا همان فاطمی (909-1167 میلادی) است. این سبک بر اثر تلفیق معماری کشورهای شرقی و غربی به وجود آمد به همین خاطر در آن عناصری از معماری باستانی، بیزانسی، مصری، معماری قبطی و آفریقای شمالی به چشم می خورد.

آثاری که از فاطمیان به جا مانده اغلب در شهر قاهره هستند؛ اما در دیگر سرزمین های اسلامی و عربی هم نمونه هایی از این سبک یافت می شوند. خلفای فاطمی با فرمانروایان عباسی و بیزانسی رقابت داشتند و همگی علاقه مند بودند تا کاخ ها و مساجد لوکس تری بسازند و همین موضوع سبب شد تا بناهای متعددی از زمان این دو دودمان به جا بماند و سازندگان بعدی هم از سبک و سیاق آن ها پیروی کنند.

در معماری فاطمی سعی بر آن بوده که مسجدها را به صورت مربع بسازند و به قانون تقارن اهمیت بدهند. زیبا و بزرگ ساختن گنبد نیز یکی از پایه های مهم در این سبک بوده است. پادشاهان فاطمی به منبرهای پر زرق و برق هم تمایل داشتند به همین خاطر در مسجد جمیرا از همین اساس استفاده شده و منبری بسیار با شکوه ساخته اند.

یکی از نکته های مهم دیگری که درباره معماری مسجد جمیرا وجود دارد، دیوار اصلی آن است. این دیوار را طوری ساخته اند که کاملا رو به خانه خدا باشد و نمازگزاران برای یافتن قبله دچار مشکل نشوند. محراب مسجد نیز قبله را نشان می دهد و مقدس ترین محل این عبادتگاه به شمار می آید. این محراب آن قدر روحانی و جذاب است که هنوز هم امامان جماعت در این محراب قرار گرفته و نماز و خطبه می خوانند.

 استفاده از خوش نویسی در معماری اسلامی و فاطمی رواج بسیاری داشته است و اغلب در محوطه داخلی مساجد از آن ها استفاده می شد. در عبادتگاه جمیرا هم این خوش نویسی ها به چشم می خورند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.